Kun (mag) je zelf een testament maken? En wanneer is deze rechtsgeldig?

Volgens deze site (https://nl.wikipedia.org/wiki/Nalatenschap#Handgeschreven_akte) lijkt het erop dat je zelf ook een testament kunt maken. Hoewel, het gaat daar over een handgeschreven akte die in bewaring moet worden gegeven bij de notaris.
Dit ter onderscheiding dan van een codicil die alleen over inboedel goederen gaat.

Nu lees ik in deze site https://www.doehetzelfnotaris.nl/kan-ik-mijn-eigen-testament-schrijven/ dat je inderdaad echt zelf een testament kunt maken. Ze stellen daarbij wel de eis dat dit in juridische taal staat. Maar waar in de wet is de eis gesteld dat deze in notariele/juridische taal moet worden geschreven?
Daarnaast stellen ze dat het eigengemaakte testament alleen geldig is als het is opgesteld of geregistreerd door de notaris. Maar wat wordt bedoeld met 'geregistreerd'? Is dat inschrijving in het testamentenregister?

Dus stel je bent enigszins juridisch geschoold, maar wel heel arm, en stelt zo een eigen testament op. Maar vlak voordat je het testament bij de notaris in bewaring geef overlijdt je, is dat eigengemaakte testament dan rechtsgeldig? Of moeten alle testamenten eerst echt staan ingeschreven in het testamentenregister voordat het rechtsgeldig is?
En natuurlijk kan een testament ook redelijk eenvoudig zijn. Stel je wilt iemand 50.000 legateren dat is dat bijv. met één zin op te stellen. Daar bespaar je toch heel wat notariskosten mee....zo lijkt het dan nu.

erotisi
5 jaar geleden
in: Wetgeving
2K

Antwoorden (2)

Zolang een testament niet bekrachtigd is door een notaris, is het rechts-ongeldig. Iedereen kan er iets uitgehaald of aan toegevoegd hebben........
jc54
5 jaar geleden
erotisi
5 jaar geleden
En wat houdt die bekrachtiging in concreto in?
LeonardN
5 jaar geleden
Dit is geen antwoord op de vraag. De vraag is of je het zelf kan schrijven.
Ik heb ook een aantal jaren geleden zelf een testament geschreven. De notaris had dat nog nooit meegemaakt, maar ik kon toch langskomen. Het testament moet handgeschreven zijn, in een dichte envelop. Vervolgens heeft de notaris een akte opgemaakt, met daarin dat hij op datum X dat testament in ontvangst had genomen. Dat werd daarna geregistreerd in het testamentenregister.
Een testament moet wel duidelijk zijn. Of dat juridisch taalgebruik is? Achteraf vragen wat je preceis bedoelde, dat kan natuurlijk niet.
Heb er ook erg in dat je niet zomaar alles in een testament kunt bepalen. Het is aan te bevelen je daar een beetje in te verdiepen.
Je kunt er ook een filmpje bij doen op een CD, waarin je de erfgenamen nog wat wijze lessen meegeeft, of zo. Maar het enige wat 'rechtskracht' heeft is het handgeschreven document.
teusvh
5 jaar geleden
teusvh
5 jaar geleden
Ik weet niet waar JC54 zijn/haar informatie vandaan heeft, maar het is bezijden de waarheid.
https://www.doehetzelfnotaris.nl/kan-ik-mijn-eigen-testament-schrijven/
https://www.erfrechtshulp.nl/erfenis/testament-altijd-door-een-notaris/
erotisi
5 jaar geleden
Maar staat jouw eigen testament nu in het testamentenregister of alleen de akte van de notaris?
Wel bijzonder overigens dat je zelf een testament hebt gemaakt, heeft de notaris het helemaal nagekeken op de juridische taal en dus de envelop opengemaakt ?
Wat rekende de notaris voor het in bewaring nemen van het testament en het opmaken van de akte?
teusvh
5 jaar geleden
Is al een aantal jaren geleden, en het kostte toen ca. 150 gulden. Ongeveer een kwart van wat een testament door de notaris kostte.
De notaris heeft een akte geschreven op een envelop, en daarin mijn envelop met het testament gedaan. Dat ligt nu dus goed opgeborgen.
De notaris heeft niets nagekeken, hij weet ook niet wat er in staat.
Dat een testament in 'juridische taal' geschreven zou moeten zijn is echt geneuzel. Het gaat er om dat je helder formuleert, en geen bepalingen opneemt die in strijd zijn met het recht. Lees - en begrijp - bijvoorbeeld dit: http://wetten.overheid.nl/BWBR0002761/2017-09-01
LeonardN
5 jaar geleden
Wat jc54 zegt klopt lijkt, het is enkel geen antwoord op de vraag. Laten we het zo stellen:
Je kan je eigen testament schrijven
Het is pas rechtsgeldig als je het door een notaris laat bekrachtigen (zoals jij dat hebt laten doen).
teusvh
5 jaar geleden
De notaris bekrachtigt niet het testament.
Als hij zelf een testament opmaakt doet hij in feite niets anders dan opschrijven wat de toekomstige erflater aan hem verklaarde m.b.t. zijn laatste wil.
Dat document bewaart hij, en hij meldt bij het testamentenregister dat het bij hem in de kluis ligt.
Als iemand zelf een testament schrijft stelt de notaris een document (akte) op waarin staat dat hij een testament in beheer heeft genomen.
En hij meldt aan het testamentenregister dat dat bij hem in de kluis ligt.
Meer of minder is het niet.
Notarissen zelf spreken hier veel plechtiger over natuurlijk, maar dat is omdat ze wel goed verdienen aan familiezaken. Meer dan 90% van de testamenten is gewoon een standaard format, en de secretaresse heeft hooguit 10 minuten werk om de personalia in te tikken. Helemaal voorlezen (wat wettelijk moet) doen sommige notarissen ook niet eens, en je staat binnen een kwartier weer buiten. € 400 a 500 is een normale prijs.
teusvh
5 jaar geleden
Toch kan een notaris welmeerwaarde hebben. Hij legt uit wat de mogelijkheden zijn,en wat in jouw situatie de aandachtspunten zijn.
Als het om een groter vermogen gaat, of bijvoorbeeld een bedrijf of een landgoed wat je bij elkaar wilt houden, is het van belang om ook te kijken naar de fiscale effecten van je testament.Verwacht niet dat elke notaris daar verstand van heeft. Dan kun je beter eerst langsgaan bij een zgh.estateplanner.
https://www.estateplanningexpert.nl/p/10/16/wat-is-estate-planning.html
LeonardN
5 jaar geleden
"En hij meldt aan het testamentenregister dat dat bij hem in de kluis ligt." Waarmee hij dan toch het testament bekrachtigt?!
Enkel een notaris kan een testament bekrachtigen door hem te registreren. Dat zegt niks over wie hem schrijft. Daar zegt jc54 dan ook niks over, (wat dus een tekort is aan het antwoord maar dat terzijde). De notaris MOET iets doen met het testament voordat deze rechtsgeldig is (officieel gemaakt is/bekrachtigd is). Waarom zou het woord bekrachtigen niet gelden op de actie die de notaris onderneemt? https://www.steunbartimeus.nl/nalaten/hoe-regel-nalatenschap/
U kunt ook ZELF online uw testament opstellen, waarna u het door een notaris laat BEKRACHTIGEN. In dit stappenplan vindt u meer informatie.
teusvh
5 jaar geleden
Ik denk dat je goed snapt hoe het werkt, maar ik zou daarvoor niet de term 'bekrachtigen' gebruiken. De notaris hoeft het zelfgeschreven testament helemaal niet perse te lezen,dus hij kan ook geen enkele verantwoordelijkheid nemen voor de inhoud. Hij bewaart het slechts, meldt dat bij het testamentenregister.
Antwoord op de vraag of het testament of alleen de akte in het register staat:een testament staat nooit in het register. Daarin staat slechts dat notaris X een testament van persoon Y in bewaring heeft. Vervolgens kun je je melden bij die notaris, die dan uitzoekt wie de nabestaanden / erfgenamen zijn. Hij nodigt hen uit, en leest het testament voor.
teusvh
5 jaar geleden
Aanvullend antwoord op de vraag: als je alleen maar € 50.000 wilt legateren is een klein testamentje qua prijs niet het probleem lijkt me, gezien de grootte van het legaat. Maar toch kan het ook anders. Dan stel je een 'akte van schenking uit vrijgevigheid' op, waarin wordt bepaald dat de schenking pas opvorderbaar is na je overlijden. Die akte geef je aan de betreffende persoon, die zich daarmee zelf moet melden bij de erfgenamen.
Zoek wel even uit of dat fiscaal voor- of nadelig is.
NB: sneu als die begunstigde dan net in scheiding ligt. Neem dus altijd de bepaling op dat het legaat nimmer in enige gemeenschap van goederen valt.
LeonardN
5 jaar geleden
"maar ik zou daarvoor niet de term 'bekrachtigen' gebruiken."
Want? En dan nog hoef jij die term niet te gebruiken, het gaat erom dat je meent dat jc54 iets onwaars zegt, daar ben ik het niet mee eens. Dat jij het anders zou verwoorden betekent niet dat jc54 onjuist is. De notaris hoeft het zelfgeschreven testament helemaal niet perse te lezen,dus hij kan ook geen enkele verantwoordelijkheid nemen voor de inhoud Verantwoordelijkheid nemen(of niet) voor de inhoud heeft weinig te maken met bekrachtigen.