Mag een tv-zendgemachtigde van een provider eisen dat programma's niet worden doorgespoeld?

Tegenwoordig is het mogelijk om tv programma's tot 1 week tevoren terug te kijken zonder dat die programma's zijn opgenomen. Ik kan dan ook minder interessante fasen van zo'n programma doorspoelen, b.v. reclameboodschappen. Bij o.m. Veronica, SBS, RTL, enz. is dat echter niet toegestaan. Mag Veronica enz. dat eisen?

5 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K

Antwoorden (2)

Ja, dat mag, ze mogen zelfs het terugkijken helemaal blokkeren. Op sommige zenders zijn zelfs specifieke programma's niet terug te kijken, dat zal dan zijn omdat de rechthebbenden daarvoor geen toestemming geven. Zenders ontvangen inkomsten uit het uitzenden van reclames, dus is het logisch (maar wel vervelend voor de kijker) dat daar het doorspoelen geblokkeerd wordt.
5 jaar geleden
corzijlstra
5 jaar geleden
Overigens, er is wel een methode om het te omzeilen, nl. het programma opnemen. Dan kan ik wel doorspoelen. Maar kan c.q. mag een zendgemachtigde het opnemen (laten) blokkeren?
gvrox
5 jaar geleden
De rechthebbenden mogen bepalen wat er met hun programma's gebeurt, dus ze mogen ook het opnemen ervan blokkeren.
Het antwoord is een beetje ja en nee.

Strikt genomen is het de copyrighthouder die bepaald wat er wel of niet met een programma mag gebeuren.
De "tv-zendgemachtigde" (als in: de omroep) zijn dat lang niet altijd.

Wél is het zo dat vaak met standaard-contracten wordt gewerkt waardoor vrijwel alle programma's op een kanaal, of groep van kanalen, onder hetzelfde regime vallen.

In zo'n contract wordt vaak bepaald dat TV zenders (onder voorwaarden) hun uitgezonden programma's mogen doorverkopen aan anderen. Daar bovenop kunnen zijn dan hun eigen voorwaarden leggen. Zij hebben op een soort meta-niveau natuurlijk ook auteursrecht.

Providers die dus kanalen afnemen en beschikbaar willen maken voor 'terug kijken' worden via onderhandelingen met de zendereigenaren en indirect dus ook met de auteursrechthebbenden van de programma's, gedwongen om rekening te houden met al die voorwaarden.

Omdat het auteursrecht volledig bij de aanbiedende partij ligt kunnen die dus ook de voorwaarden bepalen. Het niet mogen doorspoelen van programma's (lees: vooral de reclame) is zo'n voorwaarde. Een aangezien de techniek die voorwaarde mogelijk maakt wordt daar driftig gebruik van gemaakt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix