Is een BOA Domein II bevoegd om auto's in blauwe zone te verbaliseren?

Indien ja, waar staat dat? Domein II is Milieu, Welzijn en Infrastructuur.
Boa's in Domein I Openbare Ruimte zijn bevoegd

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Antwoorden (1)

Of een Boa Domein II Milieu, welzijn en infrastructuur, een boete uit mag schrijven voor fout parkeren in de blauwe zone hangt van een aantal factoren af.
Een Boa kan in beginsel maar binnen één domein werkzaam zijn.
Bij de invoering van het domeinstelsel in 2010 was het boa’s die feitelijk in twee domeinen werkzaam waren toegestaan deze werkzaamheden voort te zetten. Voor deze groep is het hebben van maximaal twee opsporingsakten toegestaan.
Aktes die voor het overgangsbeleid d.d. 1 juli 2015 verleend waren, bleven na deze datum geldig, ook als het een tweede akte betrof in een ander domein.
Zo bleef het bijvoorbeeld mogelijk dat een parkeercontroleur in dienst van een gemeente, tevens boa Milieu, welzijn en infrastructuur is voor een landgoedeigenaar.
Als volgens de akte van opsporingsbevoegdheid blijkt dat de Boa is aangesteld als Boa Domein II Milieu, welzijn en infrastructuur, eerder flora- en faunabeheer en niet blijkt dat hij op een later tijdstip ook beëdigd is als buitengewoon opsporingsambtenaar voor Domein I is hij niet bevoegd tot het opleggen van een sanctie c.q. bekeuring van de kentekenhouder van een auto in de blauwe zone, waarbij bv de parkeerschijf niet getoond wordt of de parkeertijd is overschreden.