Is de wet op gezichtsbedekkende kleding er nu door of niet?

Dit bericht lijkt te zeggen dat de wet per direct is ingegaan.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2015/11/27/dragen-gezichtsbedekkende-kleding-onder-voorwaarden-niet-meer-toegestaan

Echter hier lijkt het dat het pas het eerst moment is dat het aangeboden wordt aan de eerste kamer.
https://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/34349_wet_gedeeltelijk_verbod

Ligt het nu aan mij of zaait de Rijksoverheid hier nu verwarring?

LeonardN
6 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Het beste antwoord

De wet is nog niet aangenomen door de Eerste Kamer, en is dus ook nog niet geldig. Het artikel op de website Rijksoverheid.nl is, met name aan het begin, te stellig.

Hier https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gezichtsbedekkende-kleding staat de stand van zaken beter vermeld:

"In Nederland heeft iedereen het recht zich te kleden zoals hij wil. Maar in bepaalde situaties moeten mensen elkaar kunnen aankijken. Dit is in het onderwijs, de zorg, het openbaar vervoer (ov) en in gebouwen van de overheid. Dan is er een grens aan de vrijheid van kleden. Dit staat in het wetsvoorstel Gedeeltelijk verbod gezichtsbedekkende kleding, dat najaar 2016 door de Tweede Kamer is aangenomen. Het wetsvoorstel is nu in behandeling bij de Eerste Kamer."

10 juli 2017 is (-voorlopig-, nu, op 12 februari 2018) de laatste dag geweest waarop (een commissie van) de Eerste Kamer het wetsvoorstel behandelde. Het kabinet moet nog een aantal vragen van Eerste Kamerleden beantwoorden in een nadere memorie van antwoord.
Antoni
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De regering zijn de Koning en de Ministers.
Het Kabinet zijn de ministers en de staatssecretarissen.
De Eerste Kamer heeft vragen gesteld aan de regering, niet aan het Kabinet.
Deze vragen dienen te allen tijde door de betreffende Ministers schriftelijk te worden beantwoord, aangezien staatssecretarissen geen lid zijn van de regering.
Het zal nog wel even duren, nog niet eens zeker dat deze wet ooit door de Eerste Kamer komt. Men ziet het nut er niet van in.
https://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/34349_wet_gedeeltelijk_verbod
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ nog plus