Mag een politie agent een bekeuring schrijven na het zien van een dashcambeeld?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Mag een politie agent een bekeuring schrijven na het zien van een dashcambeeld" Hangt een beetje af van wat te zien is? Je kunt aan de hand van getuigenverklaringen niet iemand alsnog bekeuren als deze bijvoorbeeld fout geparkeerd staat, en ik denk dat hetzelfde een beetje geldt voor dashcam beelden.
TurfGraver
6 jaar geleden
In Duitsland wel. :-)
https://www.rtlnieuws.nl/technieuws/duitse-vrouw-filmt-verkeersovertreding-maar-krijgt-zelf-boete-voor-dashcam
TurfGraver
6 jaar geleden
Nederland is anders.
https://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=38157

Antwoorden (1)

Ja en nee...

In principe mag een politieagent bekeuringen uitdelen op basis van bewijs. Wanneer de beelden op een dashcam voldoende 'hard' van kwaliteit zijn, dan zou dat als bewijs kunnen dienen. In dat geval is het antwoord ja.

Maar wanneer het b.v. om beelden op youtube gaat, dan wordt het al lastiger. De beelden op die site zijn vaak redelijk anoniem, uit hun context gehaald en soms ook gemanipuleerd. In die gevallen is meer ondersteunend bewijs nodig. B.v. getuigenverklaringen.

Toegevoegd na 20 minuten:
Merk op dat flitspalen e.d. geijkt zijn. Dat maakt het gemakkelijker om die beelden als bewijs te laten dienen.

Een dashcam is dat niet. Daar kan vanalles mis mee zijn. Dat bedoel ik dan ook met dat de beelden voldoende hard bewijs moeten leveren.

Wanneer b.v. een snelheidsmeter van de auto in beeld komt en deze snelheid is veel te hoog, dan zou het nog steeds kunnen dat de meter in beeld stuk is waardoor slechts een te hoge snelheid gesuggereerd wordt.

Die mogelijkheid alleen al is voldoende om de beelden als bewijs twijfelachtig te maken.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Maar als je het bijvoorbeeld hebt over gevaarlijk inhalen, rood kruis, afsnijden? Daar komt geen snelheid aan te pas. Zou het dan wel kunnen?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Er moet enige zekerheid over de authenticiteit van de beelden bestaan. Wanneer de geheugenmodule nog in de camera zit, vlak nadat een ongeluk is gebeurt, dan is het beeld over het algemeen betrouwbaar. Gaat het over een filmpje op You-Tube... tja... wie weet wat er allemaal met het filmpje uitgevreten is ? Dan is de authenticiteit al een stuk wankelijker.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
"wankelijker" ????
Ik geloof dat ik een nieuw woord verzonnen heb. :-(
Dat moet natuurlijk 'wankeler' zijn.