Kan de dader zelf een geldbeloning krijgen?

Heeft bijvoorbeeld een moordenaar recht op een geldbeloning? Als de goudentip 5.000 euro oplevert, en de moordenaar geeft zichzelf aan. Krijgt hij die beloning dan ook?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

Nee dan wordt diegene gewoon opgepakt, je kunt niet een beloning over jezelf krijgen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee, als dat zo zou zijn dan creëer je een premisse waarbij iedereen die een beetje krap bij kas dit dan wel als 'last resort' ideetje zou willen gebruiken, en dan zou je hele rare situaties krijgen waarbij iedereen dan gewoon dood/neergeschoten kan worden zonder enig aanwijsbare redenen om dan vervolgens als moordenaar de beloning die op je eigen hoofd staat te innen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De dader, maar ook een verdachte kan volgens artikel 4 van de 'Regeling bijzondere opsporingsgelden' geen aanspraak maken op een beloning.

Artikel 6. Geen toekenning of beschikbaarstelling van een beloning
Onverminderd de overige voorwaarden die in deze regeling aan de toekenning of beschikbaarstelling zijn gesteld, wordt geen beloning toegekend of beschikbaar gesteld indien:
a. blijkt dat de persoon die de inlichtingen heeft verstrekt als verdachte kan worden aangemerkt met betrekking tot de strafbare feiten waarover hij informeert; of
b. een met machtiging van de hoofdofficier van justitie van het Landelijk Parket uitgeloofde beloning niet (tijdig) bekend is gemaakt onder een breed publiek.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0036094/2015-01-01#Artikel6

Toegevoegd na 1 uur:
Zolang je niet schuldig bevonden bent, ben je verdachte. Als de gouden tipgever tijdens het onderzoek als verdachte wordt aangemerkt kan hij geen aanspraak meer maken op de beloning.
Als de verdachte berecht is kan deze pas als dader worden aangemerkt en is de beloning tijdens het vooronderzoek al niet toegekend.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://www.trouw.nl/home/hoe-zit-het-met-de-beloning-voor-gouden-tipgevers-~a868553d/
Het in dit artikel genoemde artikel 4 van de 'Regeling bijzondere opsporingsgelden' is sedert 2011 vervallen, hiervoor is de circulaire in de plaats gekomen.