Wat zijn rechten van een fietser als een auto een gevaarlijke situatie veroorzaakt? Dank!

Ik was aan het fietsen langs een parkeerterrein. Opeens moest ik uitwijken voor een auto die het parkeerterrein aan het verlaten was door hard achteruit te rijden.

Wat zijn rechten van een fietser in deze situatie?

Volgens mij is er sprake van een dubbele overtreding.
Uit mijn rijlessen kan ik me het volgende herinneren.
1. Een auto moet bij het verlaten van een parkeerterrein voorrang verlenen aan alle verkeersdeelnemers;
2. Een auto mag achteruit niet rijden als er andere verkeersdeelnemers hiermee belemmerd kunnen worden.

Op mijn verbazing reageerde de autobestuurder met agressieve gebaren en uitlatingen zoals "Wat moet je? Je bent hier niet de enige. Ik moest het parkeerterrein verlaten"

6 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Als een auto een gevaarlijke situatie veroorzaakt, hebben fietsers het recht om aanspraak te maken op schadevergoeding. Fietsers hebben ook het recht om de politie te bellen en aangifte te doen.
Bronnen:
een maand geleden