Is je eigen naaktfoto ongevraagd naar anderen sturen strafbaar?

Is dat niet een beetje hetzelfde als potloodventen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
3.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het lijkt op Exhibitionisme.

Antwoorden (1)

Als ongvraagd tonen van naaktfoto’s ,en dan ook nog seksueel getint zou het onder een vorm van exhibitionisme kunnen vallen.
Je kunt een klacht indienen bij de politie - schennis van de eerbaarheid en zelfs aanranding van de eerbaarheid als de ontvanger van de foto onder de 16jaar is.
Of vervolging zin heeft is de vraag, de verzender die ongevraagd zulke foto’s verstuurt is meer gebaat bij een behandeling waardoor hij/zij inziet welk effect dit gedrag heeft op anderen.

Gelet op uw vraag zou ik art 240 lid 2 Wetboek van Strafrecht gebruiken:
Met gevangenisstraf van ten hoogste twee maanden of geldboete van de derde categorie wordt gestraft hij die weet of ernstige reden heeft om te vermoeden dat een afbeelding of voorwerp aanstotelijk voor de eerbaarheid is en die afbeelding of dat voorwerp:
1°. op of aan een plaats, voor het openbaar verkeer bestemd, openlijk tentoonstelt of aanbiedt;
2°. aan iemand, anders dan op diens verzoek, toezendt.

Toegevoegd na 7 minuten:
Dit artikel is bedoeld om mensen (en zeker jongeren) te beschermen tegen het onverwachte overvallen door pornografische beelden of voorwerpen. In de wet wordt het begrip 'pornografie' niet gebruikt, wordt het omschreven als 'afbeeldingen of voorwerpen die aanstotelijk voor de eerbaarheid zijn'.
'Eerbaarheid' heeft niets te maken met 'eergevoel' maar met het het 'seksuele schaamtegevoel'.