Ben je verplicht na een crowdfunding campagne jezelf salaris uit te keren?

Wij willen een crowdfunding actie gaan starten voor een idee.

Nu willen we daar een BV aan vast hangen. Het liefst willen we (de aandeelhouders) al het kapitaal terug investeren in het bedrijf zonder onszelf salaris uit te keren. Omdat we niet genoeg kapitaal hebben om het salaris te financieren en de kosten die we daarnaast maken voor de productie van het idee.

Het idee wordt uitgevoerd door stagiaires die we dan in dienst zullen nemen.

Mijn vraag is:
Is dit toegestaan?

Ik kon er namelijk niet veel over vinden op het web

Met vriendelijke groet,
Toine Versteegen

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Dat ben je als directeur-grootaandeelhouder van een BV sowieso, crowdfundingsactief of niet, ook als de BV geen geld heeft. Zie de gebruikelijkloonregeling van de Belastingdienst. In bepaalde gevallen kun je van de Belastingdenst toestemming krijgen om die regeling niet te hoeven toepassen, maar dat moet je vooraf regelen.

Het werk uit laten voeren voor stagiaires? Als dat gaat lijken op arbeid, dan ben je aan de normale regels gebonden voor arbeidscontracten, zoals het minimumloon. Het systeem van de wet zegt dat een overeenkomst die lijkt op een arbeidsovereenkomst (ook in de uitvoering ervan) ook daadwerkelijk een arbeidsovereenkomst is. Het maakt niet uit of er ‘Stageovereenkomst’ boven staat.