waarom is de tweede kamer niet ontbonden tijdens de grondwetsherziening van 2008?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
ronron1212
6 jaar geleden
Waarom zou dat hebben moeten gebeuren dan?

Antwoorden (2)

Dat is impliciet wel gebeurt, dat waren de verkiezingen van eind 2016.
Vaak wachten ze met de tweede lezing totdat er tussendoor "gewone" verkiezingen zijn geweest. Dan duurt het wellicht iets langer, maar dat werkt wel net zo praktisch.

Ook nu zijn er al een paar wijzigingen voor de eerste keer aangenomen, die pas na de verkiezingen als de dan zittende kamer er ook mee akkoord gaat werkelijk tot een wijziging van de grondwet zullen leiden.

Toegevoegd na 46 seconden:
2016 moet natuurlijk 2006 zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik begrijp niet wat de vraag inhoudt, en uit het antwoord haal ik het ook niet. Zo je kunnen uitleggen waar dit om gaat? Laat ik het zo vragen: Waarom zou de vrager het logisch vinden dat de 2de kamer ontbonden zou worden?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Omdat dat in de grondwet staat :-)
In de grondwet is ook beschreven hoe die wet aangepast kan worden. Een onderdeel daarvan is het ontbinden van de tweede kamer en dat de nieuwe tweede kamer de wet dan met 2/3 van de stemmen aanvaart.
ronron1212
6 jaar geleden
Daarvoor is het niet nodig dat de kamer wordt ontbonden zo als in de vraag staat. Om de Nederlandse Grondwet te wijzigen, moet een vrij zware procedure worden doorlopen. Er zijn twee lezingen in het parlement nodig en bij de stemming in de tweede lezing is in beide Kamers een tweederde meerderheid vereist. In 1848 is vastgelegd dat vóór de tweede lezing plaatsvindt, verkiezingen moeten worden gehouden. Kiezers moeten zich zo over de wijziging(en) kunnen uitspreken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zie Artikel 137.3 van de grondwet.
Er staat niet waneer de kamer moet worden ontbonden. Dus in de praktijk laten ze dat samenvallen met reguliere verkiezingen.
Formeel correct dient te tweede kamer ontbonden worden bij grondwetsherzieningen, maar het tijdstip waarop daar zit rek in. Nu wordt die praktisch op gelost door eerste lezing en tweede lezing rond verkiezingen van de eerste kamer en tweede kamer heen te plannen indien mogelijk en bij de meeste grondwetsherzieningen is dat mogelijk.