Als de Nederlandse Staat, EU-regels en/of wetten overtreedt/overschrijdt waar kan ik dan een klacht indienen?

Wie toetst dat dan, en in hoeverre heeft de EU dan recht/mogelijkheden om in te grijpen? Wat gebeurt er als Nederland daarna stug doorblijft gaan (boetes)? Is er een duidelijk voorbeeld van zo'n geval? (Mag natuurlijk ook een ander EU-land zijn).

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Antwoorden (1)

Het Hof van Justitie van de Europese Unie (HvJ-EU) is de overkoepelende term voor het Hof van Justitie, het Gerecht en gespecialiseerde rechtbanken van de Europese Unie. Toezicht op de uitleg van de verdragen en toepassing van het gemeenschapsrecht vallen onder het HvJ-EU. De functie van het Gerecht is onder anderen de behandeling van beroepszaken tegen instellingen, organen en instanties.
Dit kan gedaan worden door natuurlijke en rechtspersonen en lidstaten.
Bij processen waarbij de Nederlandse Staat partij is wordt deze vertegenwoordigd door ambtenaren van het Ministerie van Buitenlandse Zaken (afdeling Europees recht).
De Europese Commissie controleert of de Europese wetgeving juist wordt toegepast. Deze Commissie kan een lidstaat aansprakelijk stellen als deze een ‘inbreuk’ op het Europees recht pleegt (art. 258 VWEU, de zogenaamde inbreukprocedure) en deze voor het HvJ-EU dagen via de zgn. inbreukprocedure als een lidstaat hieraan geen gevolg geeft aan het met redenen omkleed advies.
Na een eventuele veroordeling door het Hof is het aan de veroordeelde lidstaat zelf om een einde te maken aan de schending van het EG-recht. Het Hof kan een maatregel van een lidstaat niet vernietigen, maar kan alleen een boete of een dwangsom opleggen.

Een belanghebbende burger kan onder bepaalde voorwaarden, via het Nationale recht naleving van de Europese rechten afdwingen of de decentrale en centrale overheden aansprakelijk stellen voor schade als gevolg van inbreuk op het Europees recht.
Er zijn drie voorwaarden:
1. de geschonden regel strekt ertoe rechten aan particulieren toe te kennen;
2. de schending kan aan de lidstaat worden toegerekend;
3. er is een direct causaal verband tussen de schending en de schade.
Voorbeeld: de Europese regels eisen dat overheden een ‘effectieve uitoefening’ van het recht mogelijk maken, óók financieel. De minister wilde dat advocaten stilzwijgend plaatsnemen naast hun cliënt en bij overtreding van die regel worden verwijderd terwijl Europa het recht op actieve deelname van de advocaat garandeert.
Op 17 maart 2016 stapten advocaten naar de rechter om de naleving van de Europese rechten af te dwingen. https://www.vn.nl/waarom-advocaten-de-staat-aanklagen/

Bij het Europees Hof voor de Rechten van de Mens kunnen individuen, groepen, organisaties en landen een klacht indienen tegen een lidstaat, door een beroep te doen op het Europees Verdrag tot Bescherming van de Rechten van de Mens (EVRM).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://www.volkskrant.nl/binnenland/nederland-breekt-veel-eu-regels~a677880/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Richtlijnbepalingen kunnen rechtstreeks gaan werken zodra de implementatiedeadline is verstreken. Rechtstreekse werking wil zeggen dat ze particulieren en ondernemingen rechten geven waarop zij zich kunnen beroepen bij een nationale rechter. De rechter en de decentrale overheid zijn verplicht die bepalingen dan zelfstandig toe te passen.
De decentrale overheid is het totaal van provincies, gemeenten, waterschappen en de gemeenschappelijke regelingen en omvat publiekrechtelijke overheidslichamen met een zelfstandige boekhouding. Dankzij deze rechtstreekse werking kunnen particulieren zich ten overstaan van een (nationaal) gerecht rechtstreeks op het Europees recht beroepen, ongeacht het bestaan van regelgeving in het nationale recht.
Gemeenten, provincies en waterschappen zijn verantwoordelijk voor correcte naleving van de bepalingen van Europees recht, wanneer de nationale wetgever deze niet (tijdig) of onjuist heeft omgezet in het nationale recht. De uitspraak van kortgedingrechter Den Haag van 31 maart 2015 (ECLI:NL:RBDHA: 2015:3522) betreft een voorbeeld van een uitspraak van een Nederlandse rechter over (rechtstreekse) werking van de Europese Tabaksproductenrichtlijn.
De Elektronische Sigaretten Bond Nederland (Esigbond) en een aantal van haar leden, die handelen in e-sigaretten, hadden in een kort geding tegen de Staat gevraagd om onderdelen van de Warenwet buiten werking te stellen. Deze zijn volgens hen in strijd met Europese regelgeving. De kortgedingrechter is hier niet in mee gegaan.
De Nederlandse regels voor elektronische sigaretten in de Warenwet blijven overeind, zo bepaalde de kortgedingrechter in Den Haag.
https://europadecentraal.nl/onderwerpen/europees-recht-en-beleid-decentraal/inleiding-europees-recht-en-beleid/rechtstreekse-werking/#jurisprudentie
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+Voor het meer dan complete antwoord.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Die eenzame plus stond er gisteren al.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat klopt, het moment van plussen en reageren kan je van elkaar scheiden. Met de extra informatieve reactie vond ik het een mooi moment om mijn plus te onthullen. Ik heb voor de zekerheid nog een maal op de plus gedrukt, maar dan krijg ik de welbekende error:
"Stem kon niet worden toegevoegd. Misschien heb je al gestemd op dit antwoord?"