Kan ik boete krijgen alleen maar omdat gescholden heb?

Bijvoorbeeld:
F*ck you

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
2K
Amadea
6 jaar geleden
Als dat tegen een ambtenaar in functie is gedaan: Ja.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@blueguitar,
men kan iemand niet altijd straffeloos uitschelden. Er kan aangifte worden gedaan. Als er geen getuigen of ander ondersteunend bewijs is (beeld-of geluidsopnamen) is er weinig bewijs om er daadwerkelijk een zaak van te maken.
Bij een ambtenaar in functie wordt het anders.
Er zijn wel uitspraken bekend waarbij sprake is van een veroordeling, maar dan was er meer aan de hand dan alleen 'F*ck you'.
Ik kan je wel linken geven van uitspraken, maar door het ambtelijk taalgebruik heeft dat geen zin.
De uitleg in de Volkskrant van 13 juli 2007 is duidelijk.
https://www.volkskrant.nl/binnenland/middelvinger-is-echt-beledigend~a860414/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Amadea, dat is waar. Hoewel een ambtenaar in functie incasseringsvermogen moet bezitten, hoeft deze ook niet alles te accepteren. Als iemand een bekeuring krijgt en reageert in termen van: ja hallo zeg,' f.. you', dan wordt een verbalisant daar niet warm of koud van.
De gevolgen voor degene die scheldt hangen ook af van de omstandigheden waarbij en hoe het schelden plaatsvindt. Meestal is er niet alléén maar een krachtterm gebruikt.

Antwoorden (2)

Natuurlijk is zo te schelden , iemand uit te schelden het bewijs van een totaal gebrek aan respect.
Antwoord: Ja, dat kan zeker.

Toegevoegd na 1 minuut:
Natuurlijk niet tegen willekeurig iemand, maar tegen een ambtenaar in functie wel.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja, dat kan zeker. Zoals reeds gezegd is niet alleen belediging van een ambtenaar strafbaar (art. 267 Sr.) maar belediging van wie dan ook. Belediging is strafbaar volgens art. 261 jo. art. 266 e.v. Wetboek van strafrecht.

Belediging is een zogenaamd ‘klachtdelict’, waardoor er alleen bestraft als er aangifte is gedaan en de rechter tot vervolging overgaat. Daarbij is naast aangifte minimaal nog een ander bewijsmiddel noodzakelijk, zoals een getuige.

De maximumstraf is drie maanden gevangenisstraf of een geldboete van de tweede categorie (3.900 euro), maar bij strafverzwarende omstandigheden of herhaalde belediging kan het Openbaar Ministerie een hogere straf eisen en de rechter een hogere straf opleggen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Belediging is strafbaar gesteld in artikel 261 in samenhang met artikel 266 en 267 Wetboek van strafrecht (Sr.) en verder.
Voor belediging van een ambtenaar in functie wordt doorgaans een geldboete in het kader van een strafbeschikking opgelegd en volgens de richtlijnen van het OM vaak verdubbeld. Denk aan een geldboete van ongeveer € 500,00.
Gevangenisstraffen worden over het algemeen niet opgelegd voor belediging van een ambtenaar in functie, afhankelijk van de ernst en de frequentie van de belediging kan het in sporadische gevallen wel worden opgelegd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dit vind ik het meest volledige antwoord. Plus van mij. Het is wel zo dat er in de rechtswetenschap veel te doen is over de vraag wannéér we nou een belediging tegen een politieagent zouden moeten kwalificeren als een strafbare belediging. Zo wordt er binnen de rechtswetenschap eindeloos gediscussieerd over de stelling of politiemensen misschien meer zouden moeten dulden dan een gemiddelde burger (incasseringsvermogen). Dat zou een de-escalerend effect hebben. "Laat de burger maar even uitrazen" is het idee. Zich verzetten tegen de autoriteit zit de mens nou eenmaal in de genen. Maar aan de andere kant van het spectrum bevinden zich rechtswetenschappers die van mening zijn dat de politie niet meer (misschien juist een stuk minder) zou moeten dulden dan een gewone burger. Bij dat standpunt hoort men vaak het argument dat een politieagent(e) een autoriteit en gezag behoort uit te stralen. Dat zou teniet gaan als iedereen min of meer straffeloos een politieagent zou kunnen beledigen en uitschelden. De Hoge Raad lijkt overigens veel meer te voelen voor dat tweede standpunt. Ik denk inderdaad dat woorden als "Fuck you" in de huidige lijn van de rechtspraak vaak aangemerkt zullen worden als strafbare belediging. In elk geval interessante materie waar het laatste woord nog niet over is uitgesproken.