Wat is de minimum snelheid om na een trajectcontrole bekeurd te worden?

Stel er geld een maximumsnelheid van 100 km/u. Word er dan bekeurd vanaf 101 km/u of zit hier nog een marge in?

6 jaar geleden
in: Wetgeving
11.8K

Antwoorden (1)

Dat is afhankelijk van de snelheid. Er geldt altijd een meetcorrectie en bij snelheden onder de 130-limiet geldt daarbij ook nog een marge.

"Wordt de gemeten snelheid gecorrigeerd bij trajectcontrolesystemen?

Ja. Net als bij alle andere snelheidscontroles, wordt op de gemeten snelheid een correctie toegepast. Deze correctie is 3 km/u bij max. snelheden tot 100 km/u. Daarboven is het een correctie van 3% van de gemeten snelheid.

Bij limieten tot en met 120 km/u geldt daarnaast een ondergrens. Hier wordt vanaf 4 km/u te hard, na de meetcorrectie beboet.

Dit betekent dat bij een maximum snelheid van 80 km/u wordt beboet vanaf een gemeten snelheid van 87 km/u (3 km/u correctie, 4 km/u marge).
Bij een limiet van 100 km/u wordt beboet vanaf een gemeten snelheid van 108 km/u te hard.

LET OP: Daar waar een toegestane maximum snelheid van 130 km/u geldt, vervalt de ondergrens en wordt beboet vanaf 1 km/u (na meetcorrectie)."

Overigens geeft de snelheidsmeter van je auto niet altijd de exacte snelheid aan. Het kan dus zijn dat je op de teller 90 rijdt op een 80 weg en toch niet bekeurd wordt, maar het kan ook dat je op de teller 85 rijdt en wel een bekeuring krijgt, ondanks dat de maximumsnelheid + correctie + marge 87 is. De bedoeling van correctie en marge is o.a. de meetfouten van de apparatuur te compenseren, maar ook om de meetfouten van de teller in jouw auto te compenseren. Rijdt je op de teller 80, dan zit je altijd binnen alle marges.
Inekez1
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Die correctie klopt maar die marge is echt onzin heb ooit een boete gehad na correctie 1 km te hard op een 80 km weg had ik voor correctie 85 gereden