Waar krijg je allemaal mee te maken, als je kind (prematuur), tijdens vakantie in het buitenland geboren wordt?

Iemand in mijn kennissenkring heeft voor het begin van haar zwangerschapsverlof een vakantie van 10 dagen in Kroatië geboekt. Tot de aankomst in Kroatië is er niets aan de hand. Echter daar aangekomen krijgt ze weeën, en na een zwangerschap van 32 weken bevalt ze.
Nu vraag ik me af wat er allemaal bij komt kijken, als je je kind dan mee naar huis wil nemen. Krijgt het kind twee nationaliteiten? Moet er een verblijfsvergunning aangevraagd worden? En als het kind later een uittreksel uit het geboorteregister moet hebben.......

jc54
6 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Als je kind in het buitenland geboren wordt, heb je te maken met verschillende administratieve verplichtingen. Je moet bijvoorbeeld een verklaring van geboorte aanvragen bij de lokale autoriteiten. Daarnaast moet je ook een verblijfsvergunning aanvragen voor je kind. Als je kind prematuur geboren is, heb je ook te maken met extra medische verplichtingen.
Bronnen:
een maand geleden