Is het toegestaan een fragment uit YouTube films of ander online videomateriaal te knippen en via website/Social te delen? Wanneer wel? Wanneer niet?

Of mag je het alleen delen als je ernaar verwijs en het intact laat?
Zonder te bewerken of knippen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Knippen en zelf weer uploaden mag niet. Wat je wel kan doen is een filmpje op je facebookpagina delen of embedden. Vaak kan je dan ook nog de begintijd aangeven.

Als je heruploadt dan overtreedt je de auteurswet.

Uitzonderingen zijn video's die vallen onder CC-licentie, maar dat zijn de meeste niet. Of als je toestemming hebt van de rechthebbende, maar dat heb je meestal niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank je. Dat is een mooi antwoord. Twee vervolgvragen:
- weet je toevallig een app/programma waar dat mee kan, met name die begin en eindtijd aangeven, na embedding in Facebook, en
- hoe zit het met al die filmpjes en fragmenten die rondgaan? zijn die allemaal gedeeld? of ook veel bewerkt? of veel overtredingen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
-Youtube zelf geeft je de mogelijkheid om tijdens delen van een link de starttijd aan te geven.
-Gedeeld, bewerkt en veel overtredingen. Er zijn weinig auteurs die erachteraan gaan dat jij hun video heruploadt. Bekendste voorbeeld is wel dumpert.nl deze heruploaden constant filmpjes zonder zich te bekommeren om auteursrecht.