Mag een televisieprogramma mijn beelden gebruiken?

Een niet nader te noemen (groot) tv-programma heeft beelden die ik heb gemaakt uitgezonden. Deze beelden had ik op YouTube gezet. De enige bronvermelding die er bij staat is : 'Bron: YouTube'. De video is volledig van mij en ik heb ook geen copyright claim op de video (vanwege muziek o.i.d.).

Ik ben niet benaderd met de vraag of ze het mogen uitzenden, dit was in dat geval geen probleem geweest.

Mag dit zomaar? Het lijkt me ook niet dat ik zomaar een tv-programma op internet mag zetten met als enige bron: 'Bron: TV'.

Weet jij het antwoord?

/2500

Een tv-programma mag niet zonder meer jouw beelden gebruiken. Het is waar dat jij je rechten overdraagt aan YouTube in de vorm van een licentie (bron 1, met name artikel 8), maar dat betekent niet dat derden, zoals dit tv-programma daarvan zonder toestemming gebruik mogen maken in hun nieuwsprogramma's; het is nog altijd auteursrechtelijk beschermd materiaal. Het betekent slechts dat zij, binnen YouTube, het materiaal mogen tonen en eventueel reproduceren. Zie ook artikel 7.2 van dezelfde bron. Bron 2 maakt ook een paar interessante opmerkingen: "Youtube auteursrechten schending Het kan uiteraard voorkomen dat ondanks alle beschermende maatregelen op Youtube uw filmpje ongewenst door derden wordt gepubliceerd. Dat is uiteraard niet uw bedoeling geweest en dus dient u dit recht te zetten. Dat kan omdat u de houder bent van de auteursrechten. U kunt daartoe via de advocaat voor auteursrecht het Youtube filmpje schendende partij aanpakken door juridische stappen te ondernemen. Indien uw aanzien daarnaast wordt geschaad kunt u naast het: - verbieden van verdere uitzending van uw Youtube filmpje door de zender of andere partij; - ook een stukje financiële genoegdoening krijgen door in de winst te delen; maar kunt u mogelijk schadevergoeding krijgen omdat uw aanzien door de schendende partij is verminderd. Met de inzet van de advocaat voor auteursrecht kunt u uw Youtube auteursrechten goed beschermen. Neem contact met ons op indien u vragen heeft, of als u ons wilt inschakelen om uw gelijk bij de auteursrechten te halen." Mocht je denken een substantieel bedrag mis te lopen, dan loont het wellicht de moeite om een dergelijke advocaat in te seinen. De uitzending is geweest, dus verbieden is niet meer mogelijk; misschien kan je nog aanspraak maken op een vergoeding. Een dergelijke stap is niet bij voorbaat kansloos.

Bronnen:
http://www.advocaatvoorauteursrecht.nl/you...
https://www.youtube.com/t/terms

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100