Ongewenst eenzijdig opzeggen zakelijk huur door verhuurder; wie stapt er naar de rechter?

Beste lezer,

Sinds april 2015 huur ik een klein kantoor in een bedrijfsverzamelgebouw. Mijn huurovereenkomst is vorige maand, na 1,5 jaar huur, eenzijdig opgezegd door de verhuurder. De huur loopt af op 31 maart 2017 (dus na 2 jaar) en wordt dus niet gecontinueerd. Ik heb een standaard huurovereenkomst met de verhuurder, conform Vereniging Raad voor Onroerende Zaken (ROZ) mbt kantoorruimte. Heb reeds schriftelijk protest aangetekend.

De reden van het eenzijdig opzeggen c.q. niet verlengen van de huur betreft dat mijn bedrijfsactiviteiten niet zouden ‘passen’ binnen het kantoorgebouw. Ik heb een (geheel legaal en officieel) bemiddelingsbureau.

Het kantoor is puur een administratieve thuisbasis. Ik voer uitsluitend bureauwerkzaamheden uit, ontvang geen klanten, veroorzaak totaal geen enkel overlast, betaal tijdig mijn huur en ben bovendien een zeer nette en zakelijke huurder. De verhuurder zelf heeft/had geen problemen met mijn bedrijfsactiviteiten, een enkele medehuurder echter wel. De verhuurder is onder druk gezet; hij eruit (ik dus) anders gaan wij eruit. De verhuurder is geschrokken van deze dreigementen en heeft daarop de huur opgezegd. Overigens is nooit aan mij naar mijn bedrijfsactiviteiten gevraagd, dus niet door de verhuurmakelaar en niet door de verhuurder. Nooit!

Mijn vraag; wie moet nu de volgende stap zetten oftewel een dagvaarding uitbrengen. De verhuurder of ikzelf? Heeft u daarbij tips en/of adviezen? Ik ben benieuwd, dank voor uw reacties!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Als je als huurder niets 'doet', zul je per 31 maart 2017 de sleutel moeten inleveren. Per die datum loopt het huurcontract af, als het aan de verhuurder ligt. Voor mij lijkt het daarom duidelijk dat de huurder aan zet is. Deze wil toch dat verhuurder op zijn besluit terug komt.

Ik weet niet precies wat je moet doen, ja protesteren duidelijk, maar wat nog meer. Ik zou gratis juridisch advies zoeken.
Er zijn (ook online) advocaten die de eerste keer kosteloos met de klant spreken. Dat zou ik doen. Advies vragen en kijken wat er gedaan kan worden en aan de hand daarvan vervolg acties plannen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Eerste bron aanklikken geeft de mogelijkheid meteen met een advocaat te chatten, allicht een poging waard.

De 'jurofoon' link geeft telefonisch mogelijkheid voor 90ct per minuut of als je lid wordt voor lokaal tarief.