Wat gebeurt er als je je dienstplicht niet nakomt?

* Bijvoorbeeld als je van Turkse komaf bent.

Toegevoegd na 5 minuten:
* Mijn vraag heeft betrekking op landen waar dienstplicht nog wel wordt gehandhaafd. Wat gebeurt er als je dienstplicht in zo'n land niet nakomt? In hoeverre kunnen 'de rechten van de mens' je beschermen tegen dienstplicht?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
6.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben met deze zaak al bezig geweest. TR wil niet dat een onderdaan zijn nationaliteit laat vallen. Voor het land is het een welkome bron van inkomsten. Je kan de dienstplicht afkopen, maar dat kost geld.
Als je gewoon niet opdaagt en niet betaalt kan je nooit het land meer in.
Tijd dat de politiek er wat aan doet. Jij bent één van ons. :p

Het beste antwoord

Het niet nakomen van de dienstplicht in Nederland (zodra de opkomstplicht weer wordt geactiveerd) wordt gezien als een vergrijp tegen de grondwet, dit kan bestraft worden met een gevangenisstraf en / of een geldboete.

In Turkey is elke man verplicht om de dienstplicht te ondergaan.

Er bestaat een mogelijkheid om de dienstplicht gedeeltelijk af te kopen, men moet dan 2 weken de dienstplicht te vervullen.

Voldoet men niet aan deze verplichting kan men de dienstplichtige op te pakken en gedwongen de dienstplicht in een gesloten kazerne te vervullen, dienstweigeraars worden in Turkije behoorlijk hard aangepakt.

De rechten van de mens kan niets doen ten opzichte van de dienstplicht.
In een groot aantal landen is er een democratie, ook in Turkije, via deze democratie kan men invloed uitoefenen op de dienstplicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In Nederland hebben we al jaren geen diensplicht meer.

"In Nederland is sinds 1 mei 1997 de opkomstplicht officieel opgeschort."

Antwoord op de vraag: niets!

Toegevoegd na 18 uur:
Je aanvulling is niet zomaar te beantwoorden. Dit verschilt namelijk per land. Ik denk dat je voor Turkije reeds je antwoord hebt uit de andere reacties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, wow in Nederland sinds 1 mei 1997 pas afgeschaft! Interessant om te weten.
Ik hoop ook antwoorden te krijgen die meer in het algemeen informeren. Zoals ik net in het nieuws hoor, geldt dienstplicht in Turkije nog wel. Ik had wel een vermoeden, maar nu werd het nogmaals bevestigd. Voor 5000,- kun je het afkopen. Je wordt als vrij mens geboren- maar niet heus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dienstplicht bestaat ook nog steeds in Nederland, er is geen opkomstplicht meer.
Ik ben Turks.. En zover mij word verteld MOET je het nakomen of "afmelden" bij een Turkse Cunsulaat dan zeg je bijv. dat je studeert en dan hoef je het een paar jaar niet na te komen endan kan je evt. nog verlengen.
Maar als je je niet heb "afgemeld" en je komt bij de douane en ze controleren je paspoort en zien dat je je dienstplicht niet bent nagekomen, dan nemen ze je gewoon mee en moet je hem gelijk nakomen.