wie bepaalt hoe lang een herdenking moet duren, ik bedoel dan hoe lang we stil moeten zijn?

bijvoorbeeld met dodeherdenking

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Het beste antwoord

Om bij de dodenherdenking te blijven. Deze hele ceremonie is vastgelegd in een protocol, us ook de minuut stite, de opstelling, de volgorde van kranslegging enz. De minister van defensie is belast met ceremonieel binnen het Rijk. De minister van defensie heeft dus ooit bepaald dat die stilte een minuut duurt.

Ik zal er nog een link bij doen waarin je allerlei soorten protocol kunt nalezen. Zo is bij een bezoek van de Koningin vastgelegd wie haar buiten en wie haar binnen verwelkomt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht toch altijd dat het niet één maar twee minuten zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad 2 minuten stilte: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nationale_Dodenherdenking
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat dacht ik ook 2minuten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het aantal minuten is niet van belang. In Nederland gebeurt dat toch altijd weinig respectvol. Is het niet een idioot die er doorheen schreeuwt dan is het wel een verslaggever die vind dat ie naar 15 seconden moet beginnen te kakelen. Kijk maar eens naar een Belgische herdenking op tv. Over Belgische herdenkingen te gesproken. In Ieper wordt nog steeds elke avond een dodenherdenking gehouden voor de slachtoffers van de 1e wereldoorlog.
http://www.youtube.com/watch?v=KQH86VqwBHU

Andere antwoorden (1)

Bij de eerste dodenherdenking (9 mei 1945) was het het gemeentebestuur van Amsterdam die bedacht dat er 1 minuut stilte gehouden moest worden. Later kwam de organisatie in handen van een comité.
Sinds 1987 is de organisatie in handen van het nationaal comité 4 en 5 mei. In het protocol van deze organisatie is opgenomen dat de stilte twee minuten duurt.
"Tijdens de Nationale Herdenking herdenken wij allen - burgers en militairen - die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesoperaties. Alle herinneringen daaraan komen samen tijdens de Nationale Herdenking. Om acht uur is het overal in Nederland twee minuten stil. Twee minuten, waarin we ons realiseren dat we hier in vrijheid twee minuten stil kunnen en mogen zijn".

Bij andere stiltes, bijv. bij herdenkingstochten tegen zinloos geweld, wordt de lengte van de stilte bedacht en vastgesteld door degenen die dit organiseren.