Vervalt mijn ww?

Hoi,

Ik heb 11 jaar werk erop zitten en heb hiervan 1 maand ww uitbetaald gekregen. Heb dus nog 10 maanden staan.
Nou ben ik begonnen met een studie van minstens 4 jaar.
Mijn vraag is of die 10 maanden ww blijven staan en of ik die ooit nog kan opnemen mocht dat nodig zijn.

Groeten,

Koen

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
ronron1212
7 jaar geleden
Wanneer kom je in aanmerking?
Je moet in de afgelopen 36 weken tenminste 26 weken gewerkt hebben. Bijbaantjes worden ook gezien als werk, als je minimaal 5 uur per week hebt gewerkt. Je moet daarnaast direct kunnen beginnen met een nieuwe baan.

Antwoorden (1)

In principe is de WW geen 'spaarpot' waar je naar behoefte uit kunt putten, maar heb je een maximale periode recht op WW als je geen andere inkomsten hebt - uit werk bijvoorbeeld. Heb je een andere dagbesteding gevonden (in dit geval een studie) en ontvang je daaruit inkomsten (studiefinanciering en/of -lening) dan krijg je niet in plaats daarvan je WW.

WW krijg je alleen maar zolang je voor die uren beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt. Dus als je bijv. 20 uur per week studeert en 20 uur werk blijft zoeken, hoe je recht op 20 uur WW voor de periode die je nog rest. Maar als je fulltime studeert ben je niet meer beschikbaar voor de arbeidsmarkt, dus kun je je inkomen niet uit de WW betrekken. Misschien bestaat er echter wel recht op (aanvulling door de) bijstand. Als je elf jaar hebt gewerkt, neem ik aan dat je boven de 27 bent, en dus geen beroep meer kunt doen op je ouders of studiefinanciering

Dit lijkt me echter een typisch gevalletje "maatwerk" dat je het beste even met de UWV kunt opnemen. Ik kan me voorstellen dat als je fulltime studeert en niet meer kunt werken, maar onvoldoende inkomsten uit de studiefinanciering hebt,dat mede met het oog op je leeftijd nog best een hele puzzel kan worden....

Dat je niet naast je studie je (volledige) WW uitkering kunt blijven ontvangen (als die voor fulltime werk was), staat echter eigenlijk wel vast.

Toegevoegd na 16 minuten:
Na vier jaar studie zijn je tien maanden waarin je recht had op WW dus voorbij ; of ze nu (gedeeltelijk) zijn uitbetaald of niet. Als je bij je studie (gedeeltelijk) kunt . blijft werken, zal een WW-uitkering NA je studie op dat loon gebaseerd zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Hij vraagt niet of hij naast zijn studie ww krijgt maar of hij als hij klaar is met zijn studie weer ww kan krijgen de 10 maanden die hij nog niet heeft gebruikt.
ronron1212
7 jaar geleden
Wanneer kom je in aanmerking?
Je moet in de afgelopen 36 weken tenminste 26 weken gewerkt hebben. Bijbaantjes worden ook gezien als werk, als je minimaal 5 uur per week hebt gewerkt. Je moet daarnaast direct kunnen beginnen met een nieuwe baan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, want dan vervalt zijn "wekeneis"; hij heeft dan niet 26 van de 36 weken daaraanvoorafgaand gewerkt. Dus dat recht "schuift niet door". Helaas.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat dat aangaat zou het wel verstandig zijn in ieder geval het laatste jaar van zijn studie bij te blijven werken ; maar de WW zal dan op basis van DAT inkomen zijn.
ronron1212
7 jaar geleden
En niet zoveel maanden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, want elf jaar zal hij niet over zijn studie gaan doen ;-).
Ik heb nog wat extra links bij gezet over het zelf stopzetten van je WW en studiekosten voor volwassenen.
ronron1212
7 jaar geleden
Marleen +
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
;-) Dank je
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
WW = Geen spaarpot
Dat is een mooie duidelijke omschrijving ! (Plus !)