Ja dat mag. Wel een goeie vraag met de nieuwe preutsheid tegenwoordig. Je zou er onzeker van worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Of men wel of niet in de blote buik (blote bovenlichaam) in het park mag lopen hangt af van wat erover in de Algemene Plaatselijke Verordeningen (APV) staat. In veel steden is dat niet meer toegestaan. Hier wordt dus niet het zgn “naveltruitje” bedoeld, mar het ontblote bovenlichaam.
De grote buitenlandse steden Barcelona, Venetië en Oostende hebben in hun algemene plaatselijke verordeningen (APV’s) opgenomen dat bezoekers van de binnenstad het bovenlichaam dienen te bedekken. Britse mannen mogen ook niet met ontbloot bovenlijf in het openbaar verschijnen. In het park de Beekse Bergen is het niet toegestaan, omdat het de dieren angstig maakt.
Als een man in ontbloot bovenlichaam mag lopen, waarom dan een vrouw niet in bikini of een peutertje niet helemaal bloot? Veel steden zijn bang dat men de grenzen gaat verleggen, vandaag in het park en morgen op het terras.
De weerstand tegen ontblote bovenlichamen is esthetisch bepaald. Voor de volksgezondheid maakt het niet uit maar veel mensen vinden het ronduit onprettig om tegen harige ruggen, kwabbige buiken of vervaagde tatoeages aan te moeten kijken buiten een omgeving - strand of zwembad - waar minimale kledij nu eenmaal de norm is. Het roept bij veel mensen een aversie op, vanwege het onsmakelijke idee dat men rechtstreeks met het lichaamszweet in contact kan komen.

Ga er bij voorbaat niet vanuit dat het in iedere stad op iedere plaats is toegestaan in het openbaar met ontbloot bovenlijf te lopen. Wil men weten waar torsonudisme niet is toegestaan, dan zal men de Algemene Plaatselijke Verordeningen moeten raadplegen. Dat zou kunnen leiden tot verrassende ontdekkingen van wat wel en niet mag en hetgeen in sommige Gemeenten in strijd is met de goede zeden.
Goede zeden bepalen wat men ‘acceptabel’ vindt in een Gemeente. Een definitie van goede zeden is moeilijk te geven, dat hangt sterk af van de opvattingen van de massa in een gemeenschap.