Mag Justitie een advocaat verbieden?

Stel je bent aangehouden en hebt recht op een advocaat, jij vraagt om je eigen advocaat. Mag Justitie deze advocaat dan verbieden omdat deze bijvoorbeeld mogelijk ook contact heeft met je mede-dader terwijl je in beperking zit. Of omdat er meerdere mensen dezelfde advocaat hebben zodat er boodschappen doorgegeven kunnen worden? Of andere reden?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heb jij een eigen advocaat dan ?? Dat doe je goed - of juist heel verkeerd ;-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, nieuwsgierig.

Het beste antwoord

Nee, de voorbeelden die je noemt staan vrije advocaatkeuze niet in de weg ; een advocaat heeft tenslotte ook regeltjes om zich aan te houden. En als hij twee "gezamelijke" verdachten vertegenwoordigt, en hij zou ze op die manier laten communiceren, mag hij vlot zijn bul komen inleveren. In de praktijk is het bij dreigende belangenverstrengeling aan de advocaat een bepaalde cliënt te weigeren, volgens de gedragsregels binnen de advocatuur. Niet aan de officier van justitie.

Er is nog een geval waarin de vrije advocaatkeuze ingeperkt kan zijn, en dat is wanneer je een advocaat zou willen kiezen die je rechtsbijstandsverzekering niet (lang genoeg) kan / wil vergoeden. Bot gezegd: voor een geschil met de buurman of de aannemer, is de kans klein dat je een landelijk gerenommeerde strafpleiter in de arm kunt nemen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Duidelijk, dus alleen de advocaat zelf of evt je verzekering kan dus een advocaat weigeren en nooit het OM?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb er niets over kunnen vinden. In uitzonderlijke omstandigheden zijn er natuurlijk altijd manieren om te bezwaren. Maar de situatie die jij noemt is geen uitzonderlijke omstandigheid.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ook een verzekering kan een partij niet voorschrijven welke advocaat men wel of niet neemt.
Het OM heeft geen zeggenschap over de keuze van een advocaat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De min is niet van mij, ondanks dat het antwoord niet helemaal en de reactie helemaal niet juist is.
De situatie die vragensteller schetst is heel uitzonderlijk. Geen enkele integere advocaat manoeuvreert zich in een dergelijke geschetste positie. Ook zeer gerenommeerde advocaten behandelen wel eens een eenvoudige zaak. Civiele zaken, zoals burenruzies en geschillen met de aannemer kunnen heel interessante achtergronden hebben.

Andere antwoorden (1)

Een advocaat kan en mag maar één partij dienen en beslist zelf welke partij.

Als men aangehouden is kan men kiezen tussen het accepteren van de advocaat van piket/ de toegewezen advocaat (meestal kosteloos of tegen geringe vergoeding) maar mag ook op eigen kosten zelf elke advocaat aanwijzen die men wenst.
De advocaat die de cliënt bijstaat mag geen rechtstreeks contact opnemen met de tegenpartij indien deze een eigen advocaat heeft. Alle contact loopt dan via de advocaat van de tegenpartij, tenzij deze toestemming heeft gegeven voor rechtstreeks contact, dan nog gelden er beperkingen.
De vijf kernwaarden die voor de gehele beroepsgroep gelden zijn: partijdig, onafhankelijk, deskundig, integer en vertrouwelijk.
1. Een advocaat is partijdig. In juridische geschillen steunt de advocaat zijn cliënt door dik en dun. Hij is dé raadsman voor de betreffende cliënt en staat enkel en alleen deze cliënt bij.
2. Onafhankelijkheid is één van de vijf kernwaarden van de advocatuur.
In Gedragsregel 9 lid 1 is de onafhankelijkheid ten opzichte van de cliënt vastgelegd.
De advocaat opereert onafhankelijk van de overheid (dus ook politie en justitie). Het OM kan hem niet verbieden om welke cliënt dan ook bij te staan.
3. Een advocaat dient deskundig te zijn voor wat betreft zijn vakgebied.
4. Een advocaat is integer. Hij dient zich netjes en ethisch verantwoord te gedragen.
5. Een advocaat gaat vertrouwelijk om met de zaak. Alles wat besproken wordt, blijft tussen de advocaat en de betreffende cliënt. De advocaat heeft beroepsgeheim.

Uit het bovenstaande blijkt duidelijk dat het niet mogelijk is dat de advocaat tegelijkertijd andere partijen bijstaat. Contacten zoals in de vraag omschreven zijn, zijn ongeoorloofd.

Houden zij zich hier niet aan dan kunnen ze voor de tuchtrechter worden gebracht. Die kan een berisping of een waarschuwing opleggen, maar ook tot strengere sancties overgaan door de advocaat tijdelijk of volledig uit zijn beroep te zetten.

De regels waar advocaten zich aan hebben te houden zijn te vinden in de gedragsregels voor advocaten en de CCBE