Moet een huurbaas aanpassingen doen aan een pand om waterschade te voorkomen?

Ik heb een zaak en die ligt lager dan de weg. Al een aantal keer water binnen gehad als er veel regen valt. Ik huur het pand. Nu is er een manier om het water buiten te houden door wat aanpassingen te doen. Is de huurbaas verplicht om deze aanpassingen te doen om er zo voor te zorgen dat ik geen schade meer lijd door het water? Of valt dit onder mijn kosten? Want pand is natuurlijk niet van mij en wie weet hoe lang ik nog in dit pand blijf..En mijn verzekering betaald namelijk ook niet meer uit die doen dat pas weer als er een oplossing gemaakt is.

Weet jij het antwoord?

/2500

Kijk eens of je huurcontract daar al geen antwoord op geeft. Leg het anders voor aan een jurist in het inloopspreekuuradvocaat. (https://www.inloopspreekuuradvocaat.nl)

Daar het hier om een bedrijfspand gaat komen de kosten van het onderhoud vaak voor rekening van de huurder. Zeker in dit soort gevallen is het dat als de verhuurder er geen schade van ondervind de huurder de kosten moet dragen. Dit voorrecht geeft je ook de mogelijkheid (zover de gemeente het toelaat) het pand aan jou steil aan te passen maar heeft als nadeel dat jij problemen zoals wateroverlast voor jouw rekening moet nemen. Echter is hier nog een andere optie: Je kunt de wegbeheerder aansprakelijk stellen voor de geleden schade daar hij er niet voor heeft zorg gedragen dat er voldoende afwatering was bij het gedeelte weg waar de panden lager staan dan de weg ligt. Of dit laatste iets oplevert heeft te maken met hoe vaak en bij welke bui intensiteit het riool het water niet kan verwerken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100