hoe rond te komen als ik geen recht heb op iow en ioaw?

Hallo,

ik ben inmiddels 63 en 22 mei loopt de ww uitkering af.

Ik heb geen recht op iow omdat ik nog geen 60 jaar was ten tijde dat ik ww kreeg.
ik ben gedeeltelijk arbeidsongeschikt waardoor ik niet kan werken.
ik heb ook geen recht op ioaw omdat ik toendertijd ook geen 60 jaar was.

ik heb een koopwoning

nu vraag ik mij af, waar kun je je dan nog op beroepen om maandelijks enigzins rond te kunnen komen ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (2)

Er zijn -afhankelijk van je specifieke situatie, twee opties: Huis verkopen, of bijstand aanvragen. Zie link voor meer informatie om jouw specifieke situatie te bepalen.
tinus1969
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
We waren tegelijk aan het typen, dit denk ik ook +.
"Wanneer heb ik met een eigen huis recht op bijstand?

Met een eigen huis heeft u recht op bijstand als u voldoet aan de algemene voorwaarden. U mag bijvoorbeeld  niet te veel vermogen hebben. Een eigen huis wordt gezien als een onderdeel van uw vermogen. Uw gemeente zal dan ook beoordelen hoeveel vermogen er in uw woning zit. En hierbij kijken naar de overwaarde van uw huis.
Recht op bijstand: overwaarde huis lager dan € 49.400

Is de overwaarde van uw huis lager dan € 49.400? Dan heeft u recht op een bijstandsuitkering als u voldoet aan 2 voorwaarden:

    U woont (met uw gezin) zelf in de woning.
    Van u kan niet worden verwacht dat u uw huis verkoopt of een (extra) hypotheek afsluit. Bijvoorbeeld omdat uw woonkosten ongeveer even hoog zijn als de huur van een voor u geschikte huurwoning.

Voldoet u niet aan beide voorwaarden? U heeft dan geen recht op een bijstandsuitkering. Uw gemeente kan u verplichten om de woning te verkopen. Of een (extra) hypotheek op de woning te nemen. Van het geld dat u hiermee ontvangt kunt u voorzien in uw levensonderhoud.
Recht op bijstand: overwaarde huis hoger dan € 49.400

Is de overwaarde van uw huis hoger dan € 49.400? Dan kunt u in bepaalde gevallen recht hebben op een bijstandsuitkering. De vorm van de bijstandsuitkering hangt af van hoeveel bijstand u in een jaar nodig heeft."

Toegevoegd na 6 minuten:
Zou je recht hebben op bijstand en is dit bedrag te laag dan is er onder bepaade voorwaarden nog een aanvulling mogelijk vanuit de Toeslagenwet. Zie de tweede bron.

Toegevoegd na 20 uur:
"IOAW en WIA

Door de invoering van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA) geldt de IOAW niet meer voor gedeeltelijk arbeidsongeschikte oudere werklozen. Als u tot die groep behoort, ontvangt u mogelijk wel een toeslag op grond van de Toeslagenwet:"
Zie bron 3.
Computoon
7 jaar geleden
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Uit nieuwsgierigheid: "Voldoet u niet aan beide voorwaarden? U heeft dan geen recht op een bijstandsuitkering. Uw gemeente kan u verplichten om de woning te verkopen." Wat nu als je de woning niet verkocht krijgt? Krijg je dan al die tijd geen inkomen?
Computoon
7 jaar geleden
Dat staat er niet bij. Ik vermoed dat er dan een "maatwerkoplossing" van de gemeente komt, in overleg met de betrokkene, want de bijstand is het vangnet als je nergens anders recht op hebt. Men laat je in ons land niet verhongeren. Zelf zou ik dan denken aan een "langere" termijn om tot verkoop te komen en uiteindelijk een executieverkoop met een veiling, hetzelfde dus als wanneer iemand zijn hypotheek niet kan betalen. In de tussentijd de bijstand blijven betalen, het vangnet.