Wat gebeurt er met je prijs, als je een auto wint in de Postcodeloterij "Miljoenenjacht" en je kunt niet éérst die 12,5% belasting meteen betalen?

Iemand won bij de Postcodeloterij "Miljoenenjacht" een auto! maar éérst moest er_12,5% _belasting_ betaald worden over de waarde van de auto, voordat de autosleutels overhandigd werden...slik...

Nou weet ik wel dat de Staatsloterij belastingvrij is en de hoogste 'winstkans' biedt, maar als je DUS bij een andere loterij een prijs wint, moet je eerst betalen, belasting betalen?!? en als je dat niet hebt... want je MOET het in de studio TER PLEKKE betalen... nou ik heb dat niet, wat gebeurt er dan? >>>je wint een auto!! en je krijgt 'm niet mee ... want je moet eerst 12,5% belasting betalen!

Beetje raar vind ik het , aan de andere kant ook weer begrijpelijk, geef de auto mee ...op je mooie blauwe ogen...

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
79.5K
paulus811
8 jaar geleden
Ik denk dat er vast wel iemand is die die 12,5% wil voorschieten als je vervolgens de BMW toch weer verkoopt. En volgens mij kun je ook voor een bepaald geldbedrag kiezen als je geen auto wilt hebben.
tinus1969
8 jaar geleden
Het is blijkbaar een spookverhaal wat je vertelt: http://www.postcodeloterij.nl/organisatie/perscentrum/gedragscode.htm Kansspelbelasting
De Loterij dient van alle prijzen die meer dan 454 euro bedragen, 29% kansspelbelasting af te trekken. Deze kansspelbelasting dient door de Loterij aan de Belastingdienst afgedragen te worden. Van het bedrag dat op de rekening van de winnaar wordt overgemaakt, is de belasting dus al afgetrokken. Over prijzen 'in natura' hoeft geen kansspelbelasting te worden betaald.
ronron1212
8 jaar geleden
tinus er wordt hier over een auto gesproken dat is geen geld bedrag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron, Over prijzen in natura hoeft geen kansspelbelasting te worden betaald, een auto valt onder een prijs in natura.
ronron1212
8 jaar geleden
@crea http://financieel.infonu.nl/geld/89093-kansspelbelasting-betalen-over-gewonnen-prijs.html
Je betaald echt wel over een auto.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ja ronron; wegenbelasting als je gaat rijden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt ronron, je moet belasting aan de belasting betalen over de kostprijs van de auto, de belastingdienst doet niet moeilijk over betalen in termijnen.
ronron1212
8 jaar geleden
Crea lees in de antwoorden net dat de postcode loterij de belasting voor een gewonnen auto betaald.
@hanson lees en reageer als je denkt het beter te weten
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat is de kansspelbelasting?
Over gewonnen geldprijzen en prijzen in >>natura<< met een waarde van meer dan € 449,- moet kansspelbelasting worden betaald. http://www.kansspelautoriteit.nl/algemene-onderdelen/serviceblok/veelgestelde-vragen/veelgestelde-vragen/verschil-tussen/ De onjuiste informatie wordt steevast door de grote loterijen gedeeld, dit omdat als je bij HEN een prijs (in natura) wint ZIJ de te betalen belasting afdragen. ronron1212 heeft dus gelijk, in theorie, de rest in de praktijk als ze over de loterijen spreken die het bedrag over maken naar de belasting. Vandaar de verwarring.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij de Postcodeloterij Miljoenenjacht IN DE STUDIO moet de winnaar 12,5% belasting AFDRAGEN voordat de sleutel van de gewonnen auto overhandigd wordt . Door een winnaar zo verteld, >>>mocht niet van de Postcodeloterij buiten verteld worden. Wat zou hiervan dan niet kloppen? en mijn vraag blijft, @paulus , als je in die studio staat [ik heb het so-wie-so niet dat geld - laten we daar heel duidelijk over zijn] ... hoe kom je aan geld dat je niet hebt, om je prijs mee te kunnen nemen? Dat is het punt , de vraag , niet of het terecht is of niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@jodokus52 Dat noemen we een urban legend. Ook kan je het vatten onder anekdotisch bewijs. In normaal Nederlands kletskoek. Daarmee vervalt ook gelijk het punt van je vraag, wat niet waar is, kan je ook moeilijk gaan uitleggen wat je dan moet doen in die situatie. Als het wel waar is, (wat iedereen dus betwijfelt) dan heb je mogelijk 3 keuzes. -Als je het geld niet hebt, kan je weigeren en vragen om een geldprijs helft van de waarde van de prijs in natura
-Als je het geld hebt, kan je weigeren en vragen om een geld bedrag voor de helft van de waarde van de prijs in natura
-Als je het geld hebt kan je dat betalen. Echter in het laatste geval ben je opgelicht. Ik zie het al voor me dat iemand met de productie met zijn pinpas 3000 euro gaat pinnen om zo een auto mee te krijgen. Kansspelbelasting betaal je normaliter ook achteraf, gewoon bij je belastingaangifte dat jaar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat je een geldbedrag mag eisen de helft van de waarde van de prijs in natura kan ik nergens terugvinden (dacht dat dat een regel was). Zal er een vraag van maken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In dit geval had de winnaar een filmpje moeten maken, dan had deze een nieuwsprimeur gehad van jewelste. Postcodeloterij troggelt mensen on the spot af bij het winnen van een prijs, ondanks hun claims op de website. Ik ben overigens wel benieuwd hoe het technisch is geregeld met de belastingdienst. Normaliter betaal je natuurlijk zelf de belasting over inkomsten, maar grote loterijen zullen er wel een aparte regeling voor hebben getroffen.
tinus1969
8 jaar geleden
@MrTomaat, mbt 'Ik ben overigens wel benieuwd hoe het technisch is geregeld met de belastingdienst.'
Dit is geen inkomen uit arbeid. Er hoeft dus ook geen inkomstenbelasting te worden betaald. Er moet wel (daar gaat het draadje over) over de prijs kansspelbelasting worden betaald.
Als je het geldbedrag niet in één keer opmaakt, is het vermogen in Box 3, waar 1.2% belasting over moet worden betaald.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Inderdaad geen inkomstenbelasting maar kansspelbelasting Heb het gevonden http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/bijzondere_regelingen/sport_en_belasting/kansspelbelasting/wie_betaalt_de_kansspelbelasting De kansspelbelasting wordt dus altijd door de loterij betaald.
Computoon
8 jaar geleden
Dat de kansspelbelasting altijd door de loterij betaald wordt is 'altijd' al zo geweest. In die uitdrukking 'betaald' zit 'm echter het geniepige. Wat is 'betalen'? Wat de loterij in feite doet, is het afdragen van kansspelbelasting over het brutobedrag van de prijs (zoals een werkgever loonheffing afdraagt over het brutoloon), als een tussenpersoon dus. Het 'nadeel' (de ontvanger krijgt een nettobedrag in plaats van een brutobedrag) is voor de ontvanger), die 'betaalt' in feite. Maar niet iedereen ziet dat zo :-) De Staatsloterij communiceert de 'nettobedragen' in haar media-uitingen. De hogere brutobedragen (waarop de kansspelbelasting nog in mindering gebracht moet worden) worden niet genoemd. Alle andere loterijen geven de hogere brutobedragen door, want die ogen natuurlijk aantrekkelijker. Voor wat betreft de prijzen in natura stelt de Postcodeloterij op haar site: "Ook als u een prijs in natura wint, hoeft u geen kansspelbelasting te betalen."
Klopt dat of niet? Dat is een kwestie van interpretatie. De loterij draagt de kansspelbelasting af over de waarde van de auto. Dus kan de loterij, naar waarheid stellen, dat de prijswinnaar geen kansspelbelasting hoeft te betalen.
Maar als men dit 'voorgeschoten' (?) bedrag verhaalt op de deelnemers (is mijn conclusie uit de vraag van vraagsteller) dan is het feitelijk de deelnemer die deze belasting betaalt. Kortom, een kwestie van interpretatie van het woord 'betalen' en slimme marketing. Ik vind dat de vermelding de oppervlakkige lezer op het verkeerde been zet, uitgaand van de juistheid van de stelling van vraagsteller.
tinus1969
8 jaar geleden
@Computoon, maar er is een goede reden om te denken dat de stelling van de vraagsteller onjuist is:
Het genoemde percentage klopt niet. Ook verder riekt alles naar een 'urban legend', zoals al @MrTomaat aangegeven.
Computoon
8 jaar geleden
Van de site van de Belastingdienst: Waarde van de prijs berekenen "Bestaat de prijs uit een product of dienst, dan gaat u voor de berekening van de kansspelbelasting uit van de waarde in het economische verkeer. De waarde is dan de prijs waarvoor u het product in de winkel kunt kopen. Bij nieuwe personenauto's gaat u uit van een waarde van 85% van de catalogusprijs. Tarief De kansspelbelasting is 29% van de waarde van de prijs. Kansspelbelasting berekenen Hoe u de kansspelbelasting berekent, hangt af van wie deze belasting betaalt:
•De winnaar betaalt de kansspelbelasting.
In dit geval berekent u de kansspelbelasting over de waarde van de prijs.
•U betaalt de kansspelbelasting.
In dit geval berekent u de kansspelbelasting door de waarde van de prijs te vermenigvuldigen met 100/71. Voorbeeld 1: de winnaar betaalt de kansspelbelasting U organiseert een kansspel en stelt een prijs van € 3.000 ter beschikking. De kansspelbelasting is € 3.000 x 29% = € 870. U houdt de kansspelbelasting in op de prijs en de prijswinnaar krijgt € 2.130. U betaalt de kansspelbelasting aan ons. Voorbeeld 2: u betaalt de kansspelbelasting U organiseert een kansspel en stelt een prijs van € 3.000 ter beschikking. U spreekt met de prijswinnaar af dat u de kansspelbelasting voor uw rekening neemt. De prijswinnaar krijgt € 3.000. De kansspelbelasting is € 3.000 x 100/71 = € 4.225 x 29% = € 1.225. U betaalt de kansspelbelasting aan ons." Stel: winnaar betaalt kansspelbelasting.
Stel: een BMW kost eur 50.000.-. 85% daarvan is eur 42.500.-. 29% daarvan is eur 12.325.-. Uitgedrukt in een percentage van de winkelwaarde is dat 24,6%. Het percentage van 12,5% kan ik niet volgen. Het is wel ongeveer de helft van 24,6%. Zou men het belastingbedrag delen? Dan klopt het weer niet met de regel bij voorbeeld 2.

Antwoorden (2)

Als je het bedrag niet kan betalen, dan kan je het in de meeste gevallen ook om laten zetten naar een geldbedrag. Dit geldbedrag is echter vaak minder dan de waarde van de auto. Zo krijgen de mensen die een auto winnen, maar niet kunnen betalen, toch nog iets.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Moet ik kansspelbelasting betalen als ik een prijs win?

Geldprijzen tot en met € 449,- zijn belastingvrij. Geldprijzen van meer dan € 449,- worden belast met 29% kansspelbelasting. De belasting wordt door de Nationale Postcode Loterij afgedragen. Als u een prijs wint, ontvangt u het nettobedrag.

Indien u op meerdere loten een geldprijs wint van  € 449,- of minder, hoeft u geen kansspelbelasting te betalen. De bedragen worden dus niet bij elkaar opgeteld. Ook als u een prijs in natura wint, hoeft u geen kansspelbelasting te betalen."

Zie de laatste zin.

Als dit nog steeds juist is, betekent dat dat de Postcodeloterij zelf bij naturaprijzen met een waarde boven de eur 449.- de kansspelbelasting voor haar rekening neemt.

Toegevoegd na 20 uur:
Zie echter verder mijn reacties bij de vraag en op de reactie bij mijn antwoord. Mijn voorlopige conclusie bij de Postcodeloterij:
- kansspelbelasting over alle prijzen boven een bepaald bedrag (dus ook naturaprijzen) wordt afgedragen door de loterij aan de Belastingdienst. Zoals elke Nederlandse loterij doet.
- bij prijzen in natura is het (uiteraard) onmogelijk om een nettobedrag te geven, zoals bij geldbedragen wel gaat. Daarom moet de ontvanger het kansspelbelastingbedrag betalen wat niet ingehouden kon worden op de naturaprijs.
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is dus niet zo. In de studio van de Postcodeloterij "Miljoenenjacht" wordt de winnaar verplicht éérst 12,5% van de waarde van de auto te betalen.
Hoeveel duidelijker kan mijn informatie zijn?
Computoon
8 jaar geleden
Als het niet zo is zoals ik in mijn antwoord schrijf, betekent dat dat de Postcodeloterij op haar eigen website onjuiste informatie geeft. Men stelt: "ook als u een prijs in natura wint, hoeft u geen kansspelbelasting te betalen". Uiteraard moet de afdracht van alle kansspelbelasting aan de Belastingdienst door de loterij zelf gebeuren, dat is nu eenmaal het systeem.
Als men die belasting ook bij naturaprijzen gaat verhalen op de deelnemer, behoort men m.i. te vermelden, dat is wezenlijke informatie. Bijv. met een aanvullende zin als: de kansspelbelasting die wij voor naturaprijzen afdragen aan de Belastingdienst wordt op de derlnemer verhaald die deze prijs gewonnen heeft. Dat zou eerlijke, volledige informatie zijn. Mijn keus zou zijn: vragen of de prijs in geld kan worden omgezet -dat kan bij de postcodeloterij alleen als dit wordt aangegeven, anders niet- en zo nee: het cadeau-met-bijbetaling niet accepteren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"het cadeau-met-bijbetaling niet accepteren"
Wat? Leen geld bij een bank met als onderpand de auto. Verkoop de auto en betaal daar de lening mee af en hou de rest vh geld. Je gaat toch geen afstand doen van je prijs omdat je de 12.5% belasting niet zou kunnen betalen???
Computoon
8 jaar geleden
Ik heb een Volkswagen Golf van 2001 die het nog goed doet dus heb geen BMW nodig :-) Als je die auto wint, moet je 'm ook verzekeren en er motorrijtuigenbelasting voor betalen, tot het moment dat iemand 'm wil kopen. Want of dat lukt, is ook maar de vraag. Ook moet je 'm nog ergens zien te stallen, terwijl het soms al lastig is om voor 1 auto een parkeerplaats te vinden. Kortom: een blok aan je been, vergelijkbaar met een huisdier waar je niet om gevraagd hebt krijgen als verjaardagscadeau