Ben je verantwoordelijk als een inbreker gekwetst raakt in jouw huis?

Hij zakt bv door een slechte ladder die in jouw huis staat.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, hij is niet op jouw verzoek op die ladder geklommen, dus met jij er niet verantwoordelijk voor dat hij erdoor zakt.
Anders was het geweest, als jij hem had gevraagd een klusje te doen en hem daarvoor die ladder had gegeven, ook als hij dat klusje gratis voor je had gedaan.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik moest meteen aan een vraag van mij denken van 3 jaar terug: http://www.goeievraag.nl/maatschappij/wetgeving/vraag/365757/voordeur-kruipruimte-open-zetten-vakantie

Antwoorden (1)

Nee ! In Nederland . In België ? Maar als je bewust de ladder er plaatst om hem er op te lokken om hem te laten vallen ja dat zou ( als het te bewijzen is ) strafbaar zijn . Het bewust inbrekers of brieven bus plassers ( stalen plaat op de mat en op 220 v) elektrocuteren nee daar zijn al uitspraken over nee . Ook geen valluiken en andere grapjes . Maar valt de inbreker uit zich zelf omdat jij de vloer in de was gezet hebt eigen schuld . Hij sluipt door het huis jij wacht hem op met de knuppel en slaat hem direct op z'n kop nee dat is buiten proportioneel geweld . En dat is strafbaar . Dus zet je bewust de ladder met rotte treden klaar dan zou het strafbaar kunnen zijn maar dan moet er wel opzet bewezen kunnen worden . In België mogelijk het zelfde maar ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gepast geweld om je zelf te verdedigen en om een burger arrest te doen. Neermaaien hoort daar niet bij :). Maar van mij mag het . Dus een inbreker de trap afgooien bewust mag niet maar een ongelukje kan gebeuren . Het nadeel kan zijn zoals in de USA dat inbrekers zich ook bewapenen en direct beginnen te schieten . Maar ik zou best in Nederland meer gepast geweld willen toestaan bij ongenode gasten of bij het verdedigen van haard en goed .