Klopt het wel dat je in België zomaar ongevraagd op iemand anders zijn eigendom mag parkeren?

Vandaag had ik hier zo'n voorval. Er had hier iemand op mijn oprit een grote machine (type van graafmachine, maar dan zonder graver maar met zoiets eraan als op een vorkheftruk) gezet en die ging er gewoon van uit dat hij op het juiste adres was (overkant hebben ze zelfde nummer, maar is andere gemeente). Die had dus niet aangebeld of niets om te vragen of hij hier wel moest zijn. Ik kwam er op toen ik wou vertrekken met mijn zoon naar zijn tennisles. Ik was dan overkant gaan vragen, maar daar wisten ze van niets. Die firma gebeld, ze gingen binnen half uur oplossen. Maar dat duurde en bleef duren. Heb uiteindelijk de politie gebeld, maar omdat die op privé eigendom stond, konden ze niets doen. Ze kunnen alleen maar iets doen als ze de openbare weg blokkeren. Ze hebben dan wel zelf nog eens contact opgenomen met die firma. Maar heb uiteindelijk lang moeten wachten, zodanig dat ik zelf ook nog eens terug gebeld heb. Bleek dat ze die machine gewoon moesten leveren omdat ze er morgen mee gaan werken. Maar dat is dus wel voor ons overburen. Die mens die de levering deed, is die dan wel komen wegbrengen, maar die moest van wie weet waar komen en intussen kon ik er met mijn autootje toch niet 'overspringen'.
In mijn ogen komt dit dan over dat wettelijk gezien je ongevraagd op iemands eigendom mag parkeren. De politie zei wel dat ik kon bellen om hem te laten wegtakelen, maar de kosten zouden dan voor mij geweest zijn. Kan je zoiets nu nog begrijpen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K
Utrecht
8 jaar geleden
....die ging er gewoon van uit dat hij op het juiste adres was (overkant hebben ze zelfde nummer, maar is andere gemeente).... Er lijkt dus geen kwade opzet in het spel te zijn, maar een kennelijke vergissing. Wel slordig dat ze dan slecht te bereiken zijn.

Antwoorden (1)

Dit soort van wanparkeren is een inbreuk op artikel 87.8° van het veldwetboek (Wet van 7/10/1886). Zo'n misdrijf is een "klachtmisdrijf" hetgeen betekent dat de politie niet ambtshalve kan verbaliseren, maar dat er steeds een klacht van de eigenaar van de oprit (of diens gemachtigde) noodzakelijk is. Met andere woorden: de eigenaar (of zijn gemachtigde) zal een schriftelijke klacht moeten neerleggen bij de politie aan de hand van een verhoor of een zelf geschreven klacht. Het misdrijf valt onder de bevoegdheid van de politierechtbank. Het parkeren op privé-opritten kan door de politie worden vastgesteld en geverbaliseerd maar enkel op basis van een klacht .
Takelt de politie dan het voertuig van mijn eigendom af ? Het laten verwijderen van het voertuig kan omwille van de specifieke wetegeving (weldwetboek) niet via een ambtshalve vordering door de politie. M.a.w. de eigenaar (of zijn gemachtigde) zal zelf een takelaar dienen te vorderen voor het verwijderen van het voertuig op zijn oprit. De kosten die hieraan verbonden zijn dienen in eerste instantie vergoed te worden door de vorderaar. (dus de eigenaar (of gemachtigde) van de privé-oprit. Maar die kan naderhand de gemaakte kosten via een burgerlijke procedure voor het vredegerecht terug verhalen op de overtreder.
fremar
8 jaar geleden
teusvh
8 jaar geleden
Ik weet niet of dat in België ook zo is (denk het wel), maar in Nederland kun je dan ook je retentierecht inroepen. Dat wil zeggen dat je de machine pas teruggeeft als ze de kosten hebben betaald.