Mag ik stoppen met ouderlijk gezag?

k ben al een aantal jaren gescheiden. Onze dochter van 14 woont bij moeder. Ik ( vader ) heb kind om de 2 weken. Kind gaf aan dat minder te willen wat voor ons geen probleem is. Wel is/wordt het een probleem dat moeder kind zonder al teveel regels etc opvoedt wat inhoud dat het regelmatig botst. Ik heb hele andere ideeen etc over opvoeding. Ik wil het liefst het gezag aan moeder overlaten. Wel nog zal voor de rest alles doorgaan ( betalen alimentatie en omgang kind etc. Kan ik gezag stoppen

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Erna55
8 jaar geleden
Waarom wil je dit wettelijk geregeld hebben ?
Je kunt ook aan de moeder van je kind aangeven dat jij je nergens mee wilt bemoeien.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik zou dat ook niet zo maar opgegeven. Ik ben niet thuis in rechten wat dit onderwerp betreft. Maar wat is bijvoorbeeld het gevolg als jouw ex iets overkomt? Wat Erna zegt lijkt me een beter idee. Maar vergeet niet. Pubers en vooral meisjes kunnen echt lastig zijn. Ik weet nog hoe ik zelf was als 14 jarige. Weinig contact met papa en altijd ruzie met mama. (Mijn ouders zijn niet gescheiden) maar pap liet het meeste aan mam over, tenzij ik ruzie met mam had....dan koos pap altijd haar kant grrr. Tegenwoordig heb ik heel veel contact met pap EN mam. Positief. En hoewel ik niet kan zeggen dat ik meer van de een dan van de ander hou...papa is heilig ;-) Je kan je altijd minder met de opvoeding bemoeien, maar je kan wel interesse blijven tonen in je dochter. Dan komt ze vanzelf wel weer terug en wil ze later misschien wel meer contact en vaker komen. Maar het opgegeven van het gezag kan op haar misschien ook wel overkomen als "papa interesseert zich toch niet in mij"
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben het met beiden reacties eens, het ouderlijk gezag vrijwillig afstoten, kan negatief ervaren worden door je dochter. Maar ook bij eventueel overlijden van haar moeder, dan moet het ouderlijk gezag weer hersteld worden bij de rechter, als jouw dochter dat op dat moment niet wil, dan heb je een probleem..
Ook het wijzigen van het gezag moet door een rechter geregeld worden, waar kosten aan gebonden zijn en waar je een advocaat bij nodig hebt, ook hier heeft je dochter zeggenschap over, je zadelt haar dus wel ergens mee op.
Ga in gesprek met de moeder, vertel dat jij je aan haar regels wil houden en vraag haar wijzigingen hierin aan jou door te geven. Los het netjes samen op, dan heb jij, maar ook je dochter daar nu of later geen last van.
Ik adviseer je het zo te doen, je kunt niet in de toekomst kijken tenslotte en je voorkomt hier problemen met je dochter mee. Toegevoegd na 2 minuten:
Het kan dus wel, maar ik denk niet dat dit verstandig is. Bronnen:
- http://advocare.home.xs4all.nl/folder80.htm
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beste John, Ik ben het geheel eens met de reacties die hierboven al zijn gegeven. Maar ik wil je nog een extra overweging meegeven: Denk je niet dat het ook goed is voor je dochter om te ervaren dat er verschillende manieren zijn waarop mensen die belangrijk voor haar zijn met dingen omgaan? Haar moeder heeft 1 manier van opvoeden, en jij hebt een andere. Stel, je dochter heeft bijvoorbeeld de neiging om 30 minuten te gaan douchen, of ze drinkt thuis bier op deze leeftijd, en haar moeder vindt dit geen probleem of zegt er niets van. Dan is het volgens mij toch goed voor haar om te merken dat er mensen zijn die hier duidelijk een andere kijk op hebben en wel grenzen willen stellen, en dit ook laten merken. Natuurlijk zal ze de neiging hebben om mee te gaan met degene die haar het meest haar zin geeft (en dat is in dit geval haar moeder). Maar dat betekent niet dat ze het ook niet nodig heeft dat een ouder wel grenzen stelt.
tinus1969
8 jaar geleden
Wat wil jes toppen? Gezag of omgang?

Antwoorden (1)

Het kan wel, maar je moet een advocaat in de arm nemen en de rechter beslist uiteindelijk of hij/zij hier toestemming voor geeft. In die beslissing wordt de mening van je dochter meegenomen. De rechter moet zich er dus over buigen en uiteindelijk beslissen of stoppen met het ouderlijk gezag in jouw geval mag.