De county police voert politietaken uit op het niveau van de county. Een county is in de Verenigde Staten een lokale overheid die een niveau lager is dan de staat. De term county (oorspronkelijk: graafschap, naar analogie met de situatie in Engeland) wordt in 48 van de 50 staten gebruikt. Louisiana gebruikt de term parish (parochie) terwijl Alaska het woord borough hanteert. Er zijn in de Verenigde Staten meer dan 3.000 county's. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/County%27s_van_de_Verenigde_Staten.

De county police-korpsen kunnen worden onderverdeeld in drie groepen alnaargelang hun bevoegdheden:

1. County police met volledige politietaken in de hele county.
2. County police met politietaken alleen in die gebieden van de county waarin geen lokale gemeentepolitie is. Meestal gaat het dan om dunbevolkte gebieden: het platteland.
3. County police met taken alleen in natuurgebieden, parken of andere gebieden in bezit van de county. Soms verrichten de politiekorpsen veiligheidstaken op de door de county aangelegde en beheerde wegen.

Zie https://en.wikipedia.org/wiki/County_police#United_States.

Waarschijnlijk kan je de county police enigszins vergelijken met de "oude" Rijkspolitie in Nederland. Volgens https://nl.wikipedia.org/wiki/Rijkspolitie was het Korps Rijkspolitie (van 1945 tot 1993) een onderdeel van de Nederlandse politie dat politietaken uitvoerde in gemeenten die geen eigen gemeentepolitie hadden. Met name kleinere gemeenten hadden geen eigen politiekorps. De Rijkspolitie had ook de taak de veiligheid op de autosnelwegen te handhaven.
Antoni
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
Slechts één kanttekening: County Police is niet te vergelijken met de voormalige rijkspolitie, maar met de gemeentepolitie of de huidige provinciekorpsen. Het is immers de politie van één County. Amerikaanse counties zijn ongeveer vergelijkbaar met Nederlandse gemeentes (hoewel ze ook dingen doen die meer lijken op Nederlandse provincies); de variaties in grootte is enorm: https://en.wikipedia.org/wiki/County_statistics_of_the_United_States#Nationwide_population_extremes
Antoni
8 jaar geleden
Wat de aard van het werk betreft, lijkt de county police op de voormalige Nederlandse Rijkspolitie, zo was mijn indruk.