mag een gestolen telefoon getraceerd worden?

Stel, je bent opeens je telefoon in de oh zo bekende zakkenrollersstraat verloren. Vermoedelijk is die gestolen. Mag je dan de politie om hulp vragen om hem te traceren? Niet alleen zoeken naar een mogelijke verdachte maar ook via hun systeem de exacte locatie zoeken.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk het wel, anders houden telefoonfabrikanten zich niet aan de wet (Google en Apple bieden namelijk ook traceerdiensten aan).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vragen mag altijd. Of ze hier gehoor aan geven? ...

Antwoorden (2)

Ja, dat kan en mag, maar ze zullen wel het IMEI-nummer moeten weten, anders is het niet mogelijk.
IMEI-nummer weten: *#06#
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
voordat de politie een mobiel mag traceren heeft het eerst de goedkeuring nodig van de Officier van Justitie. Echter zal deze vaak geen toestemming geven voor deze actie. Daarnaast kan jij zelf eventueel wel jou mobiel op meerdere manieren traceren. De standaard find my phone van apple / android variant. Daarnaast zijn er nog wat manieren maar deze zijn vaak niet legaal. Daarnaast kan de politie met het IMEI nummer wel de mobiel tijdelijk onbruikbaar/onverkoopbaar maken.