Wat moet ik doen als iemand mij opzettelijk heeft willen aanrijden?

Beste mensen,

Iemand had gisteren geprobeerd mij aan te rijden.
Het was op een rotonde, die persoon had gewacht tot ik de zebrapad op ging lopen, toen ik 2 stappen had gezet hoorde ik de motor keihard en zag ik de auto snel op me afkomen, ik kon net wegspringen.
Die persoon heeft niet een keer op de rem getrapt en toen ik de kenteken wou bekijken zag ik hem gebaren maken.
Nu vraag ik me af of het zin heeft om aangifte te doen aangezien ik niet gewond ben geraakt of nog erger, het is gebeurd in een stad waar veel bedrijven zitten dus je zou denken dat het niet zo moeilijk is om hem te vinden aangezien er veel camera's hangen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
5.3K
erotisi
8 jaar geleden
https://www.politie.nl/mijn-buurt/lokale-initiatieven/10---limburg/verkeershandhavingsteam/meldpunt-agressief-weggedrag.html
Z512099
8 jaar geleden
Je had zijn nummerplaat moeten onthouden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In ieder geval aangifte doen. Misschien is het een grapjas die dit vaker doet op die rotonde en iedere melding kan helpen om hem een keer te pakken. Is het een gerichte aktie op jou persoon dan is er al een melding geweest mocht het nogmaals gebeuren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor de antwoorden.
Ik kon zijn nummerplaat helaas niet onthouden omdat ie te snel was.
Ik ben bang dat ie het opnieuw gaat doen en dat die persoon misschien niet zo snel reageert als ik, ik ga aangifte doen.
Amadea
8 jaar geleden
Kén je die persoon? Dan is het niet moeilijk te achterhalen wat zijn kenteken is.
Bij een onbekende zou je geen angst hoeven hebben dat het nogmaals gaat gebeuren. Is het een toevallige omstandigheid geweest. Hij was misschien onder invloed?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@gast142184, in ieder verklaring afleggen bij het dichtstbijzijnde bureau, en wel zo snel mogelijk. Misschien kun je de auto omschrijven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ amadea.
Nee ik ken niet zulke mensen met zo'n auto, het leek er niet op alsof die dronken was want na het incident reed die gewoon normaal weg.
@joanDArc.
Ik heb morgen ochtend om 11:00 een afspraak met de politie om aangifte te doen, ik hoop heel erg dat er een camera de incident heeft opgenomen. Nogmaals bedankt voor meedenken :)

Antwoorden (1)

Natuurlijk kun je aangifte doen; het is dan aan de politie om te bepalen wat welke actie mogelijk en nodig is. Het is mogelijk dat er meer meldingen zijn over dezelfde persoon of zelfs dat er getuigen zijn van het incident die zich hebben gemeld (al zal lang niet iedereen zo alert zijn; erg jammer soms) en dat er toch meer mogelijk is dan je denkt door die informatie te combineren. En als het daadwerkelijk zo is dat iemand jou bewust heeft willen aanrijden, is dat een dusdanig ernstige zaak dat er maar beter een melding van kan zijn - zelfs als de politie daar op dit moment (nog) niets mee kan.

Schrijf in elk geval vast op wat je nog wél weet: wat er gebeurd is, hoe laat en waar, wat voor auto het was (kleur/type/bijzonderheden als beschadigingen of stickers), het uiterlijk en de gebaren van de man die je zeg, en wat je eventueel nog hebt onthouden van het kenteken. Je herinnering van nu is betrouwbaarder dan die van over bijvoorbeeld een paar weken. Als er iemand anders bij was, vraag die persoon dan ook om - het liefst onafhankelijk van jouw verhaal - op te schrijven wat hij/zij precies gezien heeft.