is de bewindvoering aansprakelijk voor verkeerd invullen van de belastingaangifte?

Hallo allemaal,

Ik stond in 2015 gerechtelijk nog onder bewind.
Ik werkte en ik had een wajong in 2014.
Nu kreeg ik een brief van de belasting binnen, met het bericht dat de belasting aangifte van 2014 verkeerd was ingevuld0, ze had namelijk alleen aangeven dat ik uitkering ontving, en niet dat ik 40 pw erbij werkte, en dat ik ipv. 875 euro terug had moeten krijgen, ik 600 euro moest betalen, en of ik zo vriendelijk wil zijn om dus even 1475 wil overmaken.
Ik ben immers al een tijdje uit de bewind, en heb haar opgebeld.
Oeps, heb ik overheen gekeken, foutje! Fijne dag nog, wat ik te horen kreeg.

Natuurlijk heb ik dit niet even zomaar liggen, en word het dus bijzonder lastig om dit terug te betalen, maar dat gaat wel lukken.

Nu is immers mijn vraag,

aangezien mijn bewindvoerder toen aansprakelijk voor mijn financien en belastingaangifte was, kan ik haar op een of andere manier aansprakelijk stellen voor deze domme fout?

Vriendelijke Groet,

Marco

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
4.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik bedoel het anders: Ik heb toen de tijd 875 terug gekregen, en een jaar later kreeg ik een brief dat er geen loon was opgegeven en dat ik toen geen 875 had moeten krijgen, maar juist 600 moest betalen. Maar die 875 heb ik niet mee gekregen toen ik schuldvrij was, en nu moet ik dus 875 terug betalen, want die had ik niet in eerste instantie mogen krijgen omdat zij het verkeerd heeft ingevuld, én die 600 die ik moest betalen. Dus samen 1475, die ik nu opeens moet aftikken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja helaas wel. Ik zal mijn best doen om een regeling te treffen. Bedankt!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
wie je je aangiften ook laat invullen je bent altijd zelf verantwoordelijk, jou handtekening staat er immers onder.

Antwoorden (1)

Je vertelt niet van welke aard de bewindvoering van destijds was, dus of er sprake was van beschermingsbewind, budgetbeheer of WSNP-bewind. Alleen bij beschermingsbewind (en evt. curatelestelling) behoort het doen van de belastingaangifte tot het officiële takenpakket van de bewindvoerder. Wat dat betreft zou een bewindvoerder bij een beschermingsbewind aansprakelijk gesteld kunnen worden voor geleden financiële schade door het tekortschieten van de zorgplicht.

De vraag is alleen maar zeer of hier wel daadwerkelijk financiële schade is. Immers: het enige dat de belastingdienst vraagt, is het terugbetalen van de ten onrechte ontvangen teruggave, en het betalen van de nog verschuldigde inkomstenbelasting. In feite betekent dit alleen maar dat je het geld dat je sowieso al schuldig was, nu later moet betalen. Als de aangifte correct was ingevuld, had je dit ook moeten betalen. Als het nu zo was dat je ook nog een boete opgelegd had gekregen vanwege het te laat doorgeven van deze informatie, was het een ander verhaal geweest: die boete had je niet hoeven betalen als de aangifte correct was ingevuld, en in dat geval is het bedrag dat je aan boete moet betalen, rechtstreeks te wijten aan de onoplettendheid van de bewindvoerder.

De enige jurisprudentie die ik heb kunnen vinden betreft dan ook zaken waarbij er daadwerkelijk sprake is van extra - onnodige - kosten door het falen van de bewindvoerder. Bijvoorbeeld waar het niet betalen van een achterstallige hypotheek leidde tot executieverkoop van een huis, waarbij de hierdoor ontstane schulden en de verhuiskosten als schadepost werd opgevoerd, of waarbij er kosten waren ontstaan doordat de bewindvoerder had nagelaten een ziektekostenverzekering voor de onder bewind gestelde af te sluiten. Ik heb echter geen voorbeelden kunnen vinden die lijken op jouw situatie en ik ben ook geen specialist op dit gebied, dus het lijkt me aan te raden om nog eens navraag te doen bij bijvoorbeeld het juridisch loket.

Maar zoals ik al aangeef, zijn er naar mijn idee geen daadwerkelijke kosten direct ontstaan door de fout van de bewindvoerder. Dat neemt natuurlijk niet weg dat het behoorlijk slordig is om een deel van de inkomsten te vergeten bij het invullen van een belastingaangifte. Je zou kunnen overwegen om een klacht in te dienen, of ten minste een melding te maken bij bijvoorbeeld de brancheorganisatie. Mogelijk zet dat mensen weer even op scherp en zijn ze in het vervolg extra alert.