wie is eindverantwoordelijk voor de uitvaartkosten van moeder?

Hallo,

Ik heb al jaren geen contract meer met mijn moeder. Dit omdat ze ons vroeger veel heeft mishandeld. Nu weet ik van haar ex man dat ze geen uitvaart verzekering heeft, diep in de schulden zit en ze ernstig ziek is. Ook weet ze dat ze niet verzekerd is, en kiest ze er bewust voor om een zo dure mogelijke uitvaart te nemen, dit puur om de kinderen een laatste keer na te trappen. Ik weet dat ik de (negatieve) ervenis kan verwerpen, maar hoe zit dat met de kosten van de uitvaart. Als niemand een opdracht voor de uitvaart geeft, dan gaat de gemeente het betalen en verhalen op de erfgenamen. Maar ze wilt het door een vriend van haar laten regelen, en dan enorme hogen kosten op de kinderen laten verhalen.

Wat o wat kan ik (nu al) doen op de schade zo beperkt mogelijk te houden.

Alvast bedankt voor je reactie.

Vriendelijke Groet,

Marco.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
tinus1969
8 jaar geleden
Als die vriend iets gaat regelen, maakt hij zichzelf verantwoordelijk. En dan krijgt HIJ de rekening.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik hoop zo dat je niet de rekening krijgt, ook ik heb een slechte ouder en wil voor geen meter iets voor hem gaan betalen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar hij kan wel naar de rechter om het via die weg terug te eisen. Ik zal deze man een bericht sturen dat hij dat niet opzich moet nemen wegens de nalatigheid, wie weet red met dat wel in de rechtzaak. Ik hou mijn hart vast, ze gaat bewust een dure uitvaart kiezen omdat ze weet dat haar kinderen misschien voor de kosten moeten opdraaien.
Ik vind het absurd dat dat zomaar kan, maar goed, we leven in Nederland, hier is absurd aan de orde van de dag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, dat kan niet. Ik heb het net nog geregeld, degene die de uitvaart regelt moet ondertekenen voor de betaling. Je kunt niet een vriend vragen een dure uitvaart te regelen die dan op het conto van je kinderen komt. Onmogelijk. Dat komt dan op zijn rekening. Zolang jij geen handtekening zet hoef je die uitvaart niet te betalen want jij zet natuurlijk alleen een handtekening als je akkoord gaat met het te betalen bedrag. Het kan wel zo zijn dat als die gemeente gaat betalen omdat niemand het regelt dat ze dan bij jou uitkomen omdat je erfgenaam bent maar als je de erfenis niet aanvaardt hebben ze sowieso een probleem maar dan zijn de uitvaartkosten niet zo hoog. Niet bang zijn, dit kan niet.

Antwoorden (1)

" Het komt ook wel eens voor dat een niet erfgenaam de kosten van de uitvaart voorschiet, zodat de uitvaart toch kan plaatsvinden. Via het verbintenissenrecht is deze opdrachtgever met zijn of haar gehele vermogen aansprakelijk voor het betalen van deze kosten. De uitvaartondernemer kan zich daarnaast verhalen op goederen uit de nalatenschap. De erfgenamen zijn in deze situatie niet met hun privévermogen aansprakelijk. Ook niet bij zuivere aanvaarding. Dit volgt uit artikel 4:184 lid 2 sub a BW. Via dit artikel wordt bepaald dat de schuld niet rust op de erfgenamen, maar op de opdrachtgever.

(...)

 Voldoet de niet erfgenaam de kosten van de uitvaart, dan heeft deze persoon geen directe verhaalsmogelijkheden bij de erfgenamen. Misschien via de ongerechtvaardigde verrijking, maar dan zal een rechter een oordeel hierover moeten vellen.

Let dus op als je als niet erfgenaam een bedrag voorschiet ten behoeve van de betaling van een uitvaart. Het is niet zeker of dit bedrag kan worden verhaald op de erfgenamen.(...)"

Toegevoegd na 4 minuten:
Antwoord: als die vriend niet-erfgenaam is, de opdracht geeft en de kosten voorschiet, kan hij alleen met een rechtszaak proberen de kosten op de erfgenamen te verhalen.
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als eerste, bedankt voor het reageren. Dit betekend dus dat er eerst betaald moet worden, en dan pas een begrafenis word uitgevoerd? Na mijn weten zit deze meneer zelf ook financieel aan de grond, en ik zie hem dat niet zo gauw ophoesten. Stel dat het dan niet doorgaat, gaat het via de gemeente. Dit zijn doorgaans goedkope begrafenissen, en dan kunnen we redelijk dekken. Is het ook mogelijk om bijv. zelf een uitvaart verzekering voor haar af te sluiten, en zo ja, kan ze zichzelf dan weer uitkopen? (Dit is gebeurd in de scheiding met haar ex man, vandaar de vraag)
Computoon
8 jaar geleden
Er hoeft niet vooraf betaald te worden maar als een niet-erfgenaam de opdracht geeft, geldt er een afspraak tussen hem en de uitvaartondernemer en zal hij dus moeten regelen dat de uitvaart betaald wordt. Die kosten kan hij zonder uitspraak van een rechter niet verhalen op de erfgenamen. Als de gemeente de kosten voorschiet, zal deze proberen de kosten te verhalen op de nabestaanden. Dit zijn geen "gewone" uitvaarten maar echt het minimale wat nodig is om aan de wer te voldoen. Als het al mogelijk is voor haar een uitvaartverzekering af te sluiten (informeer bij een verzekeraar) zou dit problemen kunnen opleveren. Je vermeldt dat ze ernstig ziek is. Dit zou op dit moment kunnen leiden tot een zeer hoge premie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zal morgen even bellen met een notaris of ik iets kan tekenen om afstand van alles te doen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar deze man kan dus, theoretisch gezien, een zo gek en duur mogelijk, alle extra's die er zijn van de uitvaart regelen, met de weet dat hij het (waarschijnlijk) niet hoeft te betalen?
Computoon
8 jaar geleden
Als de niet-erfgenaam de opdracht geeft, MOET hij betalen (en zonder de mogelijkheid de kosten te verhalen op de erfgenamen, tenzij een rechtercdaartor besluit). Meestal komt bij een uitvaart de rekening pas een paar weken na de uitvaart. Daarnaast kan de uitvaartondernemer verhaal halen op goederen uit de nalatenschap. En wat er gebeurt als iemand niet betaalt? Dan kan er na een hoop gedoe een deurwaarder worden ingeschakeld die de spullen van de wanbetaler laat verkopen. Maar als de uitvaartondernemer verstandig is, laat hij een aanbetaling doen als er allerlei "buitengewone zaken" worden gewenst. Dan moet er een bel gaan rinkelen. Ook een uitvaartorganisatie is een commercieel bedrijf en heeft liever geen wanbetalers.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Top, ik weet voldoende, hartelijk dank voor de moeite!
Computoon
8 jaar geleden
NB: als de vriend wel erfgenaam zou zijn, wordt het wat anders. Het is in ieder geval handig om contact op te nemen met een notaris, zoals je zelf al suggereert.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bel de notaristelefoon, die kost maar 40ct per minuut en je krijgt echt GOEDE antwoorden!