Is een lening van de DUO vermogen?

Ik lees en hoor dat verschillende studenten geld lenen om dit geleende bedrag minder te hoeven lenen in de vorm van hypotheek, bij aankoop van een huis.

Nou vraag ik mij het volgende af:
Ik heb bijvoorbeeld een bedrag van in totaal €30.000,-- aan het einde van mijn studie geleend en ik wil eerst een huurwoning, omdat ik bijvoorbeeld nog geen baan heb of op een andere manier onzeker ben over mijn inkomen in de komende periode. Heb ik dan recht op huurtoeslag voor deze huurwoning, aangezien ik boven de vermogensgrens uitkom? En heb ik, indien noodzakelijk doordat ik geen inkomen heb, recht op een bijstandsuitkering of zal er worden gesteld dat ik eerst maar deze lening op moet maken?

(Ik ben niet van plan om na mijn studie lui te gaan doen, ik vraag me gewoon af of deze manier van "sparen" wel zo veilig is)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
2.9K
ronron1212
8 jaar geleden
Geleend geld heb je al uitgegeven en is dus schuld en geen vermogen. De lening van duo is bedoeld om je studie te betalen en een beetje levensonderhoud.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt, maar ik doel dan vooral op studenten die hun volledige lening op hun spaarrekening zetten en dus niet uitgeven. Dit gebeurt veelvuldig, omdat de spaarrente bij veel banken hoger is dan de rente die over de lening wordt betaald.
ItisILeClerc
8 jaar geleden
30k spaargeld + 30k schuld = 0 vermogen (3k vermogen voor Box 3)

Antwoorden (1)

Op deze manier sparen heeft inderdaad zo zijn haken en ogen. Als de saldi van de bank- en spaarrekeningen bijvoorbeeld € 30.000 bedragen is er geen recht op huurtoeslag. € 30.000 is wel een leuk bedrag om sneller hypotheek te krijgen of een hogere hypotheek.

Als er een studieschuld van bijvoorbeeld € 10.000 tegenoverstaat mag deze schuld worden opgenomen bij schulden box 3. Voor schulden geldt een drempel van € 3000 p.p. Als schuld wordt dus meegeteld € 7000. Hierdoor zal het vermogen in dit voorbeeld dalen naar € 23.000 En omdat de huidige vrijstellingsgrens € 24.000 is zal er toch recht zijn op huurtoeslag. Mij niet bekend is of deze studieschuld ook is opgenomen in de Vooringevulde Aangifte (VIA) Waarschijnlijk niet.

Voor de financiering van de eigen woning geldt het volgende: de hypotheekadviseur zal informeren naar vermogen: spaarrekeningen / schulden. Niet alle hypotheekadviseurs vragen door naar studieschuld. Deze schuld staat ook niet geregistreerd bij de BKR. Voor sommigen is dan de verleiding te groot om de studieschuld i.v.m. de aanvraag voor een hypotheek te verzwijgen.

Toegevoegd na 38 minuten:
Er zal met vermogen Box 3 geen recht zijn op een bijstandsuitkering. Het vermogen zal eerst moeten worden opgesoupeerd tot de vrijstellingsgrens van zo'n € 6000. De opgebouwde studieschuld is in deze situatie dus niet van invloed op het vermogen.

Het is natuurlijk wel zo dat de terugbetalingen van de studieschuld (tijdelijk) stopgezet kunnen worden als het inkomen daartoe aanleiding geeft. Uiteindelijk kan kwijtschelding plaatsvinden.
fisbel
8 jaar geleden
ItisILeClerc
8 jaar geleden
studieschuld is niet opgenomen in de vooringevulde gegevens, maar moet handmatig worden toegevoegd