Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het verschil tussen deze twee verkeersborden?

De ene is een standaard maximumsnelheid-aangevend bord, de andere ook maar dan vierkant met zwarte rand. Op het internet kan ik er niks over vinden. Ik heb zelf wel een vermoeden. Ik zie het bord namelijk altijd bij een snelheidsverandering. Als ik bijvoorbeeld op een 100km/h weg rijd, en de snelheid verandert naar 120, dan zie je een bord met zwarte rand dat 120 aangeeft. Echter zijn alle daaropvolgende herhalingen van deze snelheid altijd zonder rand tot dat er weer een andere snelheid geldt. Klopt mijn vermoeden? Bij theorie heb ik dit overigens nooit gehad.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
3.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het bord met de zwarte ondergrond wordt gebruikt bij snelheidsovergangen.

Als de maximum snelheid verandert van bijv. 130 naar 100 op dezelfde weg wordt dit bord geplaatst. De herhalingsborden (met dezelfde maximumsnelheid dus) zijn van het standaardmodel.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je vermoeden was dus juist. "Vroeger" werd er gewerkt met de borden "einde maximumsnelheid" als een tijdelijk 100 km-stuk weer overging naar de standaardmaximumsnelheid op de autosnelweg. Het huidige systeem is m.i. praktischer met al die variaties in maximumsnelheid.

Toegevoegd na 8 minuten:
De "nieuwe" borden zijn er sinds 1 september 2012.
(Lees meer...)
Computoon
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding