mag de politie een auto van 900.000 euro in beslag nemen omdat hij 80km/h te hard heeft gereden ?

van een motorrijdrt, dir 11km/h te hard had gereden, wrtf älleen maar" het rijbewijs ingetrokken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K

Het beste antwoord

Prijs van een auto mag onder geen beding een maatstaf zijn voor de wet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Ja natuurlijk, 80 km/u te is een overschrijding van meer dan 50 km/u en een behoorlijke overschrijding ook. Dan is in beslag name toegestaan. De waarde van een auto doet niks af aan de ernst van de overtreding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een auto van 900.000 euro die maar 11 km te hard rijdt, daarvan wordt ook alleen het rijbewijs vande bestuurder ingetrokken, En die motor van twee tientjes ,die ben je bij een dergelijke doorgeslagen achterlijke overschreiding van de snelheidslimiet (zelfs op de snelweg is het meer dan levensgevaarlijk hard) ook kwijt.
En zo hoort het ook.

De waarde van het voertuig is in dezen van nul en generlei waarde. In een ouwe daf kun je bij wijze van spreken met die snelheid net zo veel mensen dood rijden als in een dikke pooierbak. Misschien is die laatste zelfs nog wel een beetje erger, omdat de bestuurder zelf relatief veiliger zit ten opzichte van het overige verkeer.

Volslagen onverantwoord, en wat mij betreft is die inbeslagname van zowel voertuig als rijbewijs voor het leven. Je hebt dan meer dan overtuigend bewezen dat je dat roze papiertje niet waard bent, zo dunkt mij.

Ik hoop voor je dat het een zuiver hypothetische vraag was.

Toegevoegd na 45 seconden:
Correctie, bij 11 km te hard wordt je rijbewijs nog niet eens in beslag genomen maar krijg je nog ' gewoon' een boete.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij 80 km. te hard rijden mag voor mij de auto de hakselaar in, dure auto of niet, te hard is te hard!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha,ha.+ en helemaal mee eens al past zo'n bak niet in mijn hakselaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Ik kom hem met plezier alvast even 'voor' slopen @Giweda, dan past hij wél.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nelly3 , wat zouden we een lol hebben met ons drietjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies +1 en dan ook die persoon voor eeuwig zijn rijbewijs afnemen.
Inbeslagname (is standaard) + onderzoek hoe de persoon in kwestie de auto heeft gefinancieerd (zou mooi zijn) + een boete op basis van het inkomen en/of bezit van betrokkene (zou echt helemaal top zijn), lijkt me echt helemaal prima!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of je nu 80 kilometer te hard rijdt in je scootmobiel of 80 kilometer in je Spijker van 1 miljoen euro. Wat is in Godesnaam het verschil?
Gewoon aanpakken en keurig in beslag nemen!
Te hard is te hard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doet het er toe of die auto 900.000 euro heeft gekost? Zou je dan een speciale behandeling moeten krijgen? Alsof je alles zou moeten kunnen kopen.

Je kunt in ieder geval je boete afkopen. Maar ja zeker, je auto kan zeker in beslag worden genomen bij die snelheid. Ongeacht hoe duur hij is.

Als je echt wilt racen, dan kun je dat ook doen op een echte racebaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze kunnen hem in beslag nemen,maar zoals alle bovenstaande mensen reageren,daar ben ik het niet mee eens,want ik vind gelijke monniken gelijke kappen,en het kan toch niet zo zijn dat iemand in een auto van 1000€,even de verdere boete buiten beschouwing gelaten,dus een boete krijgt van 1000€ en iemand met een auto van 900,000€ dus feitelijk een boete krijgt van 900,000 voor het zelfde vergrijp,dat is wel heel erg krom,ik vind dat de auto,wat voor waarde die ook heeft terug moet,en dat een rechter uitmaakt wat de hoogte van de boete is en hoelang er een rij ontzegging opgelegd word,en die dient voor zowel rijk als arm ongeveer gelijk te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allereerst doet de prijs helemaal niet ter zake.
of iets nou 10 of 1.000.000 kost.
Bovendien suggereren, dat het voor de politie van belang is of iets mag of niet is wat hoog gegrepen. Minig rechtzaak (heel angels bijv.) is stuk gelopen op illigale activiteiten (telefoontaps van bijvorbeeld advocaten)van politie en justitie.
Ze doen gewoon wat ze denken te moeten doen en als je het er niet mee eens bent kun je bezwaar maken.
De kapitaal vernietiging die hiermee gepaard gaat komt tocht op het boirdje van jan met de platte pet dus wat maakt het hun uit, niks, hun salaris is zo hoog dat ze het zelf niet merken en anders laten ze zich door hun vriendjes op hogere posten promoveren en is die schade hesteld. En als dat niet genoeg is declareren ze gewoon een paar uitgaven die een normaal huis gezin niet eens kan betalen.
Er wordt dan a.h.w. een sjablloontje over de situatie gelegd en op grond van die uitkomst besloten.
Bij zo`n besluit komt daarom ook geen menselijke factor terecht.
Stuur uw bezwaar maar ....bla bla bla.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In bijzondere gevallen kan de rechter gebruik maken van de zogenaamde 'pluk ze-wet'. Dus dat betekent dat wat men bij bevoorbeeld een inval in een drugspand ofzo in beslag neemt kan 'onttrekken aan het verkeer' of 'verbeurd verklaren'. Dit gebeurt dus om een overtreder dubbel te straffen.

In dit geval zou het dus kunnen zijn dat blijkt dat de eigenaar een strafzaak tegen zich heeft lopen en dat de rechter daarom besluit de auto in beslag te nemen.

Wat ook kan is dat het om een buitenlandse bestuurder gaat welke zijn boete meteen moet betalen, en als die niet kan zal de auto in beslag worden genomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie denkt diegene wel...wie die is?
De arrogantie alleen al...om met zn autootje van 900.000 euro (wat voor auto moet dat zijn, een Rolls?) 80....tachtig kilometer harder te rijden...dan toegestaan is!!!
Iemand die in zo'n veel te dure auto kan rijden...heeft maling aan alles en ook aan de wetten want die denkt: ooh, die boete betaal ik gewoon ff en dan kan ik weer opnieuw 80 kilometer TE HARD gaan rijden.
Wel...helaas werkt dat niet meer zo. En terecht.
Jammer dat ze alleen die auto in beslag namen...ze hadden beter het rijbewijs in beslag kunnen nemen.
Die auto heeft geen schuld maar diegene die erin rijdt. Iemand die zich niet aan de regels wil houden van het verkeer...mag daar dan ook niet aan deelnemen. Je bent een gevaar op de weg voor IEDER ANDER. Maar dat ziet diegene zelf waarschijnlijk niet zo...helaas.
En gelukkig heeft de waarde van de auto er NIETS mee te maken. En dat moet ook zo blijven. Wel zo eerlijk.