Kan ik mijn rijbewijs nog krijgen?

Ik heb in juli 2015 zonder rijbewijs gereden, en ben aangehouden door de politie. Ik was toen 17 jaar. Inmiddels ben ik 18 en ben ik gisteren geslaagd voor mijn rijexamen.

Krijg ik mijn rijbewijs wel bij de gemeente of wordt dit geweigerd omdat ik zonder rijbewijs heb gereden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Werd dat je niet verteld?
erotisi
8 jaar geleden
Normaal gesproken is de boete van rijden zonder rijbewijs 230 euro. Dus als dat destijds je enige overtreding was en dus geen gevaarlijke toeren hebt uitgehaald dan denk ik wel dat je je rijbewijs krijgt. Zelfs, denk ik, als je die boete nog niet betaald zou hebben.
Ivana
8 jaar geleden
Ja, maak je niet te sappel. Normale jeugdzonden zijn met een bekeuring afbetaald.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@erotisi
@ivana Zou dat niet de boete zijn die je krijgt ALS je je rijbewijs al hebt? De boete is volgens mij dus puur voor het niet bij je dragen van wat je al hebt. Ik heb wel eens begrepen dat rijden zonder het hebben van een rijbewijs(rijbevoegdheid) in heel andere straffen kan resulteren. Zoals rijontzegging voor een bepaalde tijd. Zo je willen leven in een wereld waar rijden zonder rijbevoegdheid een 230 euro boete zou betekenen? (ja dat is een drogargument) Maar wat ook de straf geweest zal zijn, het lijkt me dat dat goed gecommuniceerd zal worden naar de vs en dat CBR ook die gegevens kent en dus niet een rijbevoegdheid toekent aan iemand die dat niet zou mogen hebben. Maar daar kan ik fout zitten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Boete voor rijden zonder rijbewijs "De boete voor rijden zonder rijbewijs bedraagt 200 tot 2000 euro. U riskeert ook een rijverbod van 8 dagen tot 5 jaar. Dezelfde straffen gelden voor wie een valse verklaring aflegt over zijn rijbewijs of een vals document voorlegt in de plaats van zijn echt rijbewijs.
Hebt u wel een rijbewijs, maar hebt u het niet op zak? Dan riskeert u een boete van 10 tot 500 euro en is de kans op een rijverbod klein als dit de eerste overtreding is." Ik heb geen idee hoe het werkt. MAAR als de vs dus 5jaar rijontzegging heeft gekregen zal het CBR gok ik niet meewerken aan het verkrijgen van een rijbewijs. Als wel is dat dubbel zuur. Het zou 4-5 jaar van het rijbewijs nutteloos maken. Ik neem niet aan dat de gemeente over zeg 4 jaar het rijbewijs alsnog afgeeft met een ingangsdatum van een datum 4 jaar in de toekomst.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat dus echt ontzettend mind-boggling is, zijn de acties van de vrager. Als je een keer aangehouden bent zonder rijbewijs en je niet weet wat de consequenties zijn zou ik eerst een na gaan vragen wat de consequenties zijn eer ik geld zou steken in het halen van mijn rijbewijs.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niemand heeft mij dit duidelijk aan kunnen geven. Daarom ben ik toch maar mijn rijbewijs gaan halen. Toen ik in juli aangehouden werd is mij verteld dat ik een boete zou krijgen van de officier van justitie. Die heb ik tot op heden niet gehad.
erotisi
8 jaar geleden
Ik vrees dat je een belgische bron hebt gebruikt mrtomaat. Of is vs ook Belg? http://www.mijnboete.be/boete-be/rijden-zonder-papieren/boete-rijden-zonder-rijbewijs/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@erotisi Nee, ik woon in Nederland ;)
erotisi
8 jaar geleden
Rijden zonder rijbewijs (nooit behaald of langer dan een jaar verlopen): € 370.
Die eerder genoemde 230 zal wel van langer geleden zijn http://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/123823-verkeersboetes-2015-overzicht-hoogte-bekeuringen.html Ik weet dus niet of vs die 370 heeft betaald?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deze boete van 370 euro heb ik nooit binnengekregen, dus ik heb dit nog niet kunnen betalen.
erotisi
8 jaar geleden
Maar wat was je straf dan wel?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb geen enkele straf gehad. Sinds ik was aangehouden heb ik niks meer van de politie of van het openbaar ministerie gehoord.

Het beste antwoord

Hangt af van de reden van staande houden door de politie.
Is dat voor een overtreding waarmee je anders je rijbewijs zou moeten inleveren dan heb je kans dat je nu geen rijbewijs krijgt. Bv. als je toen dronken achter het stuur zat.
Als de gemeente en/of cbr tenminste van dat verleden op de hoogte is. Maar als je enige zonde was zonder rijbewijs te rijden lijkt me dat je nu gewoon je rijbewijs kunt krijgen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ligt eraan wat de politie gezegt heeft volgens mij krijg je een paar maanden rijontzegging maar het is al een jaar geleden dus je mag gewoon gaan rijden

Andere antwoorden (1)

Er is geen enkele reden waarom jouw het rijbewijs geweigerd zou worden. Je hebt met het examen bewezen capabel te zijn om een auto te besturen. Voor die jeugdzonde heb je je straf al gehad en je wordt in Nederland niet twee keer gestraft voor hetzelfde feit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Is het niet mogelijk dat de straf is dat vs rijontzegging opgelegd is voor een jaar of wat? Ik weet niet exact wie die informatie heeft maar ik neem aan dat CBR die ook zou moeten hebben, daardoor neem ik ook aan dat de vs gewoon naar gemeente kan gaan. Dat vs het gewoonweg niet weet is het vreemdste in de zaak.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als straf. Dan wordt het deze persoon onmogelijk gemaakt om zijn rijbewijs te gaan halen.
Computoon
8 jaar geleden
Dat gaat niet. Je kunt iemand niet een bevoegdheid ontzeggen die hij niet heeft.
PoppeSchuitema
8 jaar geleden
Het feit dat hij examen heeft kunnen doen zegt al dat hij geen rijontzegging heeft want het CBR regelt de rijontzeggingen . Als je met drank op gepakt wordt bepaalt het CBR of je je rijbewijs weer krijgt. De gemeente heeft een rijbewijs niet te weigeren. vs Heeft een geldige rijvaardigheidsverklaring en daarmee kan hij bij de gemeente een rijbewijs halen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@PoppeSchuitem Dat lijkt me een prima antwoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
PoppeSchuitem zegt exact wat ik ook had willen zeggen. Jouw verkeerszonden zijn bij het CBR heus wel bekend en men laat iemand die geen rijbewijs mag krijgen, zeker niet toe tot het rijexamen. Dieenekleine hoeft zich weinig zorgen te maken, althans wat dit punt betreft.