Is een contract met handtekening en datum rechtsgeldig, of moet je naar een notaris?

Mijn broer en zus willen een contractje opstellen waarin staat dat wij onze moerder finacieel zullen bijstaan in de toekomst als haar AOW niet toereikend is voor huur en dagelijkse boodschappen. Lekker vaag. Geen einddatum, geen vedrag en geen voorwaarden zoals 'als je zelf niet in financiële nood zit'.
Vraag: is zo'n contractje met datum en onze handtekeningen ook rechtsgeldig?

Reden voor de vraag: Aan de ene kant hoor je wel eens dat mondelinge afspraken al bindend zijn, aan de andere kant, waarvoor bestaan notarissen dan?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
4.7K

Het beste antwoord

Een contract, met plaats, datum, naam en handtekening is rechtsgeldig.
Je zult het zelf moeten bewaren.

Contracten waar de notaris aan te pas komt worden, behalve aan koper en verkoper, ook elders bekend gemaakt, zoals bv. het kadaster. Daarnaast controleert een notaris of, op het moment van passeren, alle voorwaarden zijn voldaan (zoals bij overdracht van een huis, het eigendom wordt pas overgedragen als de betaling is voldaan en de betaling kan pas worden voldaan als eerst de hypotheek is afgesloten, een transactie die de bank ook graag door een notaris laat vastleggen). Vervolgens tekent de notaris mee als getuige, waarbij hij verklaart alle voorwaarden te hebben gecontroleerd en akkoord bevonden. Ten slotte zorgt de notaris voor distributie van getekende documenten onder belanghebbenden.

Dus een contract is al gauw rechtsgeldig, voor sommige contracten schakel je een notaris in omdat hij je kan helpen dat contract verstandig op te stellen en omdat hij kan helpen bij formulering en controle van voorwaarden en omdat hij in staat is de gemaakte afspraken te borgen.

Jullie willen een contract opstellen uit pure liefde en goede bedoelingen. Een notaris kijkt met een zakelijk oog naar de situatie en wens en zal jullie heel goed kunnen helpen een contract op te stellen dat recht doet aan jullie wens en goede bedoelingen, maar dat tevens zakelijke voorwaarden aangeeft zodat je, als je zelf het geld niet meer hebt, je bijdrage kunt stopzetten.

Ik adviseer je: ga eens praten met de notaris
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mondelinge afspraken zijn in principe ook bindend, maar er speelt altijd een probleem: Hoe toon je achteraf (bv voor een rechter) aan dat een (en welke) mondelinge afspraak is gemaakt? Vooral natuurlijk als de ander glashard ontkent?
In zo'n geval zal de rechter de mondelinge afspraak al snel als niet aantoonbaar en niet geldig afdoen. Mondelinge afspraken met bewijs (bv. film- of geluidsopnamen, getuigen, bankafschriften, etc) kunnen wel door de rechter worden beoordeeld en indien voldoende bewezen geldig verklaard. Dit is een dure, omslachtige manier om mondelinge afspraken achteraf alsnog op papier te krijgen. In jullie situatie zou een mondelinge afspraak wellicht juist daarom volstaan. Samen de hand in de lucht elkaars hand vastpakken en roepen, "één voor allen, en allen voor één!. Wij helpen elkaar, wie ook van ons in nood zit kan op ons allen rekenen." Vervolgens bespreek je hoeveel er nodig is volgend jaar en wie er hoeveel kan missen.
Volgend jaar doe je weer de handen in de lucht en continueer je de afspraak, of je verandert hem, al naar gelang de draagkracht van dat moment. Heel symbolisch. Weinig rechtskracht. Heel effectief, zolang iedereen mee wil doen. En wie weet? Kom jij zelf ooit in nood. Dan geldt de afspraak ook. En ook voor je broer en zus mocht ongeluk hen treffen. Wat prachtig voor een moeder zich te realiseren dat haar kinderen de handen ineen zullen slaan om de 'zwakkebroeder' in nood te helpen. En niet omdat het op papier staat, maar omdat je het elkaar jaarlijks hebt gezworen. Vanuit het hart.
Ivana
8 jaar geleden
Geweldig goed stukje wat je hier hebt toegevoegd. Dubbele +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor jullie beoordelingen. Bedenkt. Nood heeft veel gezichten. Zorg en aandacht kunnen net zo goed "the bottleneck" zijn als geld. Vroeg of laat komt een moment dat iemand van jullie andere hulp nodig heeft dan financiële. Gevolg is dat eenieder dan ook kan bijdragen, wie geen geld kan missen kan wellicht meer zorgtaken op zich nemen. Zelfs moeder kan zo als oppas-oma haar steentje bijdragen. Chapeau voor jullie initiatief!

Andere antwoorden (1)

Je moet je afvragen wat je doel is. Als je de intentie hebt om bij te springen als dat nodig is en het daarbij laat hoef je eigenlijk niet eens een contract op te stellen

Als je echter problemen verwacht (wat ik mij overigens zomaar kan voorstellen) dan zou je wel een echt contract moeten maken. Daar moet je dan allerlei voorwaarden in gaan opnemen als een van de betrokkene zijn verplichtingen niet nakomt. En dat wordt in gewikkeld:
- Wanneer komt iemand zijn verplichtingen niet na? Dat moet je dus gaan beschrijven
- Welke "sanctie" staat daar tegenover? Komt er een boete beding of moeten er deurwaarders ingeschakeld worden
- Zijn er situaties waarin door overmacht een verplichting niet aangegaan kan worden (dus het is toegestaan)? Wat als iemand werkeloos is geworden en zelf financieel moeilijk zit

Je voelt waarschijnlijk al wel waar dit heen gaat. Je kunt je namelijk afvragen of je dit allemaal zo wilt in een familie relatie.Ik denk dat een pragmatische oplossing is dat je afspreekt dat je regelmatig gezamenlijk de financiële situatie bekijkt en per geval afspreekt hoe er mee om moet worden gegaan.

Jullie moeten je ook verdiepen in de regelingen die er zijn want er kan geprofiteerd worden van tal van toeslagen een aanvullingen. Ik heb zelf een vergelijkbare situatie en in de praktijk blijkt dat mijn moeder goed rond kan komen van AOW en een klein kapitaaltje voor wat extra's. En als er eens keer iets langskomt wat daar niet binnen past dan overleggen we het en betaald of één van ons het of we delen het.

Als je toch een contract wilt is een notaris niet nodig (ook zonde van het geld, weet je at die rekenen!). Ieder een getekende kopie is voldoende.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daarnaast kun je ook jaarlijks een bedrag van rond de €2200 belastingvrij schenken aan je moeder. Bij grotere bedragen kun je ook bij de belastingdienst aangeven dat jij de schenkbelasting wil betalen.