Is een reclamefolder onherroepelijk of niet?

Beste mensen,

Tijdens de lessen recht op school heb ik duidelijk vernomen dat de leerkracht zei dat iedere! reclame folder onherroepelijk was!

Nu vond ik dat zelf vreemd dus ik ben gaan google, en ik kwam wat interessante stukjes tegen vanuit het Burgerlijk Wetboek 6:217 - 6:227

Nu heb ik afgelopen weekend een offerte opgesteld in de winkel waar ik werk (vrijblijvende offerte), alleen de prijzen op de offerte waren anders dan vermeld in de folder vanwege een fout in de folder.

Nu gaf ik aan dat de folder altijd vrijblijvend was (want ja, dat heb ik tenslotte vorige week nog geleerd, dacht ik) , en toen ontstond er een conflict tussen mij en de klant.

Wie stond er nou in zijn gelijk, ik of de klant!

Toegevoegd na 1 uur:
ik bedoel in zin 1, idd herroepelijk sorry voor de verwarring!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Raar verhaal. Je zegt: "de leerkracht zei dat iedere! reclame folder onherroepelijk was!" en "Nu gaf ik aan dat de folder altijd vrijblijvend was (want ja, dat heb ik tenslotte vorige week nog geleerd, dacht ik)" Die twee zinnen zijn conflicterend. Onherroepelijk en vrijblijvend zijn niet hetzelfde.
paulus811
8 jaar geleden
In bijna iedere folder staat 'drukfouten voorbehouden', maw de winkelier kan vrijwel altijd onder de folderprijs uit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@paulus811 Zo werkt het niet. http://blog.iusmentis.com/2008/12/09/prijzen-onder-voorbehoud-van-drukfouten-kan-dat/

Het beste antwoord

In veel reclamefolders staat (met kleine lettertjes) vermeld ' zet- en drukfouten voorbehouden'. Het mag iedereen immers duidelijk zijn dat als een fietsenwinkel een fiets die normaal voor 549 euro wordt verkocht, 499 euro bedoelt als er per ongelijk 4,99 euro staat. 4,99 euro is geen normale prijs voor een nieuwe fiets en de klant zou dat ook moeten beseffen.
Staat dit voorbehoud er niet bij, dan is de kans op discussie met klanten groot. Ik heb geen idee over wat voor prijsverschil het ging, maar inderdaad tref je soms dingen aan ' voor de helft van de prijs' of ' 2 voor de prijs van 1'. Maar als iets (volgens folder) een-tiende kost van wat het normaal zou moeten kosten lijkt me dat men een beroep kan doen op iemands redelijk verstand.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+, Duidelijk en waar antwoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
dankjulliewel,
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ter aanvulling: een aanbod is wèl onherroepelijk als daaraan een tijdsbepaling gekoppeld is: "Dit aanbod is geldig t/m 31 december 2015", zie 6:219-1. Als dit aanbod op 10 december gedaan is, kan je het op 15 december dus niet herroepen.
Als de docent daarom zegt dat iedere reclamefolder herroepelijk is, dan heb ik mijn twijfels, aangezien je bovenstaande zin of iets wat daarop lijkt ook in folders tegenkomt (uiteraard met voorbehoud van druk- en zetfouten). Een aanbod kan zelfs herroepelijk zijn na aanvaarding ervan als je de mededeling hebt gedaan dat het een vrijblijvend aanbod is, zie 6:219-2. Als dat dus met zoveel woorden uit jouw offerte blijkt, kan deze dus zelfs na aanvaarding 'onverwijld' (niet langer na aanvaarding dan strikt noodzakelijk, maar niet per se onmiddellijk erna) door verkoper worden herroepen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@pieter1986 daarvan was ik inderdaad ook op de hoogte! goed als aanvulling op WillemNeoChor
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oh en +
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Voor zover ik weet mag een winkel ook besluiten om het product niet te verkopen. Met andere woorden, als de klant in discussie gaat over een fiets voor €4,99 kan de winkelier zeggen "sorry ik verkoop de fiets niet" Het is geen verplichting om over te gaan tot verkoop.

Andere antwoorden (1)

De klant had gelijk. Een prijs in een folder of offerte is bindend en onherroepelijk of wel NIET vrijblijvend.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tenzij overduidelijk is dat er een vergissing is gemaakt. Als een auto in plaats van 12.500 euro in de folder staat voor 125 euro, weet elk normaal mens dat dit een vergissing is, en kan men geen auto voor 125 euro eisen. Bovendien staat het elke verkoper vrij, een artikel aan een bepaalde klant niet te verkopen. Het staat de verkoper zelfs vrij, iemand de (verdere) toegang tot de winkel te ontzeggen, bij voorbeeld als de klant enorme stampij gaat maken. En dat kan zo nodig op alle klanten worden toegepast.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@WillemNeoChorio Ja idd stom, had ik zelfs nog gelezen en ik wist het ook al :D.