Kan een erkende godsdienst wettelijk verplicht worden tot het betalen van schadevergoeding voor aangebracht menselijk leed?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
ronron1212
8 jaar geleden
Hoezo menselijk leed?
Erna55
8 jaar geleden
Het aangebracht leed zal door "iemand" aangebracht zijn. De pastoor, priester of de dominee.
Heb je een concrete situatie in gedachten ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Islamitische terreurdaden?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat acht ik vrijwel uitgesloten. Dan kunnen we alle religies wel opdoeken ;-) . De meeste aan religie gerelateerde misdaden worden overigens niet door de religie maar uit NAAM van de religie gepleegd, danwel door personen die wij verbinden aan die religie. Je kunt de Islam niet verantwoordelijk stellen voor terreurslachtoffers bijvoorbeeld. Maar een aan een georganiseerde religie inherent systeem dat jongens seksueel misvormd laat opgroeien (het celibaat bijvoorbeeld) waardoor frequent seksueel misbruik optreedt is wellicht een ander verhaal. Dat heeft de katholieke kerk echter nooit erkend ; de enige reden dat ze uiteindelijk zijn gaan betalen, is voor het verzwijgen van deze misdaden, niet voor het mede veroorzaken.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Met het risico dat ik nu uitgekotst word...als een Godsdienst niet verantwoordelijk is. Hoe zit het dan met mensen die de pedo vereniging Martijn willen verbieden? De vereniging is niet verantwoordelijk en kan dus niet verboden worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het punt is meer dat je een organisatie of vereniging KUNT verbieden ; een concept - wat religie is - niet, Wel eventueel een bepaalde kerk, of één afdeling daarvan, of één persoon, maar nooit de gedachte erachter zelf.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Zijn er verboden kerken dan?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@heervoldemort dat zou kunnen, men zou een specifieke kerkelijke organisatie kunnen verbieden, of eerder een sekte. België wil dat doen met niet de kleinste; scientology.

Het beste antwoord

Nee. Een erkende godsdienst is niet meer dan dat.

Je kan alleen mensen en organisaties aanklagen, niet een concept. Als een organisatie zegt christelijk te zijn kan je die niet aanklagen om dat een christen die wellicht helemaal niet bij die organisatie hoort, maar wel zegt te handelen uit christelijke motieven, jou iets aangedaan heeft.

Toegevoegd na 2 minuten:
De term erkende godsdienst heeft betrekking op de belastingvoordelen die een kerk die zegt die godsdienst aan te hangen krijgt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Echter als een organisatie medeverantwoordelijk is voor de daden van haar leden kan natuurlijk wel het een en ander. Zoals Marleen in de reacties al aangeeft, het misbruik in de katholiek kerk. Dit is dan omdat de katholieke kerk een organisatie is, niet omdat het een erkende godsdienst is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
http://www.trouw.nl/tr/nl/4716/Christendom/article/detail/3023893/2011/11/09/Britse-rechter-Katholieke-kerk-is-aansprakelijk-voor-misbruik.dhtml
erotisi
8 jaar geleden
Echter ook: http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/article/detail/3304262/2012/08/21/Vaticaan-niet-aansprakelijk-voor-misbruik-door-geestelijken-VS.dhtml