'Een met de hand geschreven brief aan een familielid geven, waarin je je wens(en) na je overlijden kenbaar maakt, is dat rechtsgeldig?'

Zo ja, moet de ontvanger van de brief hem dan openen in bijzijn van de notaris?

8 jaar geleden
in: Wetgeving
3.8K

Antwoorden (2)

Nee, dat is niet rechtsgeldig. Mijn vader heeft dat gedaan bij zijn overlijden en ging er van uit dat zijn wens werd gerespecteerd. Zo'n schrijven kan gewoon in kleine kring worden geopend.
Hier is alles uitgevoerd wat mijn vader vroeg, maar dat hoeft natuurlijk niet in iedere familie zo te zijn. Als je dus niet absoluut zeker van de achterblijvers bent en je wensen zijn belangrijk, dan moet je iets laten opmaken bij de notaris. Dan is het wel rechtsgeldig.
8 jaar geleden
Ja, als het gaat om 'toewijzen' van kleren, sieraden of inboedel (waarbij het bij inboedel erom gaat dat deze itemsgewijs wordt genoemd).

Zo'n verklaring heet een codicil. Het codicil moet handgeschreven zijn, ondertekend en gedateerd.

Het codicil hoeft niet bij de notaris te worden geopend. Het nadeel is dat een codicil zoek kan raken.

Toegevoegd na 9 minuten:
"Een  codicil  moet  eigenhandig  worden  geschreven,  voorzien  van  een  datum  en  ondertekend.   Bij  codicil  mag  worden  beschikt  over:

@ kleren  en  lijfstoebehoren,  zonder  verdere  aanduiding  (bijv.  "al  mijn  kleren  en  lijfstoebehoren"); @ bepaalde  lijfsieraden,  boeken  of  inboedelgoederen  (dus  niet:  "al  mijn  boeken"  of  "al  mijn  lijfsieraden",  maar wel:  "mijn  schrijfbureau  met  bureaustoel",  "mijn  gouden  polshorloge,  merk  .....");

@ de begrafenis of crematie. Toegevoegd  mag  worden  dat  de  betreffende  zaken  "vrij  van  erfbelasting"  zijn  verkregen:  de  erfbelasting  daarover moet dan uit de nalatenschap betaald worden. Ook  mag  u  bepalen  dat de  betreffende  zaken  niet  tot  de  huwelijksgemeenschap  van  de  verkrijger  gaan  behoren (dit  is  een  "uitsluitingsclausule").

 Andere  legaten  mogen  niet  bij  codicil  gemaakt  worden.  Dus  niet:  een  geldbedrag,  hoe  klein  ook,  effecten,  een postzegelverzameling,  een  huisdier,  een  koe,  een  auto,  enzovoort.  Ook  een  executeur  kan  niet  bij  codicil benoemd  worden.  Voor  dergelijke  beschikkingen  is  een  testament noodzakelijk. (...)
Computoon