Hoe doe ik aangifte tegen iemand die onder begeleid wonen valt?

Ik ben aangevallen door mijn boven buurvrouw, in het gezicht geslagen omdat ik een melding heb gedaan dat zij haar baby van ca. 4mnd uren laat huilen. De laatste keer heb ik tot 2 keer toe bij haar aangebeld, ze deed niet open. Ik had de indruk dat ze niet thuis was omdat ik haar niet hoorde lopen. Ik woon in een flat. Ik ben bij wat buren langs gegaan om te vragen of ze wisten was ze was. Toen heb ik een melding gedaan bij de organisatie die mishandelde vrouwen opvangt, waar zij onder valt.
Het leek erop dat haar begeleidster dat haar per telefoon meedeelde waarop zij flipte en bij mij verhaal kwam halen. Ze heeft me geslagen , flink uitgescholden en tegen mijn borsten naar binnen geduwd.
Toen heb ik de politie gebeld, die zijn langsgeweest, hebben de mishandeling geconstateerd. Ik kan aangifte doen, maar dat durf ik niet uit angst voor da wereldje waarin ze zit.
Is die organisatie voor haar verantwoordelijk?
Wat kan ik verwachten na de aangifte?
Ik heb die organisatie geinformeerd over de mishandeling, de reageren heel ijzig en afstandelijk.
Kan ik aangifte doen tegen haar begeleidster?

Weet jij het antwoord?

/2500

Je hebt terecht melding gedaan tegen de buurvrouw, wegens mishandeling. Want je bent mishandeld. Je kunt deze melding omzetten in aangifte. Vertel er dan bij dat je bang bent voor represailles . Ook verstandig van je dat je het gebeuren gemeld hebt bij de "organisatie" . Ik vind dat deze instelling een inschattingsfout heeft gemaakt. Ze hebben je melding aan haar doorgegeven en hebben niet deze mevrouw verder begeleid. Zij zouden moeten kunnen inschatten dat deze mevrouw zou "flippen". Zij zouden haar boosheid naar jou moeten bespreken. Zij zouden moeten voorkomen "dat ze verhaal kwam halen" . Ik zou de instelling zeker nog laten weten wat er gebeurd is. Daarbij zou ik ook benoemen dat je verwacht dat zij de agressie van hun client reguleren. 1 Het is mogelijk dat dit gedrag van deze mevrouw niet te voorspellen was. 2. Het is ook mogelijk dat het wel bekend is dat deze mevrouw snel " flipt" . In het eerste geval is hen weinig te verwijten. In het tweede geval hebben ze een steekje laten vallen. Maar of het een juridische grond tot aangifte heeft, valt te betwijfelen. Dat ze ijzig en afstandelijk reageren is zeker niet correct. Daarom zou ik uitzoeken waar het "hoofdkantoor" zit. Bel deze op en vertel je verhaal. Zij moeten m.i. Een gesprek met de begeleiders voeren. Er hoort een protocol te zijn voor agressie, voor binnen en buiten de instelling. ( MIC - melding incidenten cliënten ) In dit protocol staat ook: " zorg voor aandacht aan het slachtoffer" . Laat je niet door angst voor repressailles weerhouden om er werk van te maken. Benoem je angst ook bij de politie. Ook zij kunnen een goed gesprek met de instelling voeren. Doe aangifte. - deze mevrouw moet leren dat mishandeling strafbaar is. - de begeleiders moeten leren om te client beter te begeleiden en aandacht voor agressie te hebben. - de begeleiders moeten leren om slachtoffers van agressie beter te behandelen. - het " hoofdkantoor" moet leren dat er op de werkvloer niet professioneel gehandeld wordt.

Bronnen:
http://maken.wikiwijs.nl/bestanden/260864/...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100