Hoe kan ik het best in hoger beroep gaan tegen boete rijden zonder helm?

Vandaag ben ik gepakt met rijden zonder helm. Dit was omdat het eigenlijk een klein stukje was dat ik reed, maar het liefst betaal ik natuurlijk niks.
Ook reed ik tegelijk door de fiets tunnel waarvoor ik geen boete kreeg maar een waarschuwing, Nou heb ik gelezen bij het AD dat de verkeersboetes erg omhoog gehaald zijn en dat je grotere kans hebt gelijk te krijgen bij hoger beroep.
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/4183263/2015/11/10/Rechter-Verkeersboetes-waren-jarenlang-veel-te-hoog.dhtml
Zou iemand mij het beste plan van aanpak bij het schrijven van zo'n brief kunnen vertellen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ook klopte de straat die de agent opschreef niet, kampstraat ipv schapenkamp (aanliggende weg)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
6.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er is geen beste plan van aanpak, je maakt geen enkele kans dat de boete onterecht wordt en er dus niet betaald hoeft te worden. Wees verstandig, je hebt een les geleerd, betaal en je bent er vanaf.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kan het voor laten komen maar voor Hoger Beroep is het nog wat te vroeg. Je kan beter die 90 sjakies betalen dan gokken om een vermindering van het boetebedrag. Bovendien weet je zelf dat je 2x fout zat en die tunnelboete heb je niet gekregen. Tel je zegens!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ben het helemaal eens met de andere reacties. Alleen als je op prive terrein had gereden was je er onderuit gekomen, maar op de openbare weg nooit. Inderdaad heb je nu al best mazzel gehad, ik raad je niet aan om bezwaar te maken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
okay thanks voor de snelle reacties
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En hoe zit het met de verkeerde straat?
kan ik daar iets mee doen?
wilkers
8 jaar geleden
Leg je er maar bij neer. Verkeerde straat is niet erg relevant voor de boete. Beide straten zijn openbaar terrein. Risico van hoger beroep is dat je alsnog een bekeuring krijgt voor de fietstunnel. Pak wat je pakken kunt en betaal de bekeuring.
erotisi
8 jaar geleden
Een volledig andere straatnaam zal wel tot vrijspraak leiden, tenzij de tenlastelegging wordt aangepast of de rechter ermee kan volstaan de straatnaam door te strepen.De politieman kan de gemaakte vergissing gewoon bij proces-verbaal herstellen. Zijn briefje is immers maar een kennisgeving van bekeuring en geen dagvaarding o.i.d. http://rechtenforum.nl/forum/thread/title/geldigheid+bekeuring%3F/t/26764/printertopic/1/
erotisi
8 jaar geleden
Je spreekt over hoger beroep, maar de volgorde is alsvolgt: 1)bezwaar/beroep bij de officier van justitie instellen
2)beroep bij de kantonrechter
3)hoger beroep bij het gerechtshof
4)Cassatie bij de Hoge Raad

Het beste antwoord

Ik zou zeggen als je veel geduld hebt dien gewoon bezwaar in. Dat zal dan vermoedelijk worden afgewezen (even alleen met het oog op de uitspraak van die ene kantonrechter). Je kunt dan in beroep gaan (als de boete >70Euro) bij de kantonrechter in het voor jouw geldige kanton.
Als je zaak voorkomt bij dezelfde rechter maak je natuurlijk wel kans. De rechter die de verkeersboete te hoog vond was in Gelderland gestationeerd. Maar een rechter uit Almelo vond dat de verkeersboete niet te hoog was. Dus afhankelijk van welke rechter je krijgt zul je geluk hebben.

Zie https://www.rechtspraak.nl/Organisatie/Rechtbanken/Overijssel/Nieuws/Pages/Hoogte-verkeersboete-correct-toegepast-bij-snelheidsovertreding.aspx

Maar stel je hebt geen geluk, dan zijn we inmiddels wel een jaartje verder, dan is het nog afhankelijk van wat eventueel de Hoge Raad heeft beslist mocht het OM in cassatie gaan. Of die uitspraak van de HR dan met terugwerkende kracht zich kan laten gelden is onzeker (zie bron). Maar de kans is groot dat die uitspraak plaatsvindt na de jouwe.

https://www.rechtspraak.nl/Actualiteiten/Nieuws/Pages/Vragen-en-antwoorden-over-verlaging-verkeersboete.aspx

Voor het maken van bezwaar: https://www.juridischloket.nl/politie-en-justitie/verkeersovertredingen/bezwaar-verkeersboete
Je kunt daarbij vermelden dat de hoogte van de boete als belastingopbrengst moet worden aangemerkt.

Voor bezwaar/beroep
https://www.rechtspraak.nl/Naar-de-rechter/Kantonrechter/Procedures/Beroepsprocedures-bij-verkeersboetes/Pages/Bezwaar-maken.aspx

Let hierbij wel op dat je in beroep de griffierechten a 78 euro moet betalen. Meestal krijg je die wel terug als je wint. Maar dat is dus het risico.....
Zie : https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rechtspraak-en-geschiloplossing/vraag-en-antwoord/wat-is-griffierecht-en-hoeveel-griffierecht-moet-ik-betalen

Conclusie: Als je het risico wilt lopen om 78 euro armer te worden, dien dan bezwaar en vermoedelijk ook beroep in. Als het meevalt krijg je een verlaging van je boete. Hoeveel valt nog te bezien, misschien een paar tientjes.

Toegevoegd na 12 minuten:
Correctie in beroep gaan bij de rechter is niet aan een minimum bedrag onderhevig. De 70 euro die ik noemde is alleen bij hoger beroep

Toegevoegd na 13 minuten:
http://www.judex.nl/rechtsgebied/overheid_%26_burger/cjib/artikelen/515/hoe-zit-het-met-de-verkeersboetes-van-het-cjib_.htm
erotisi
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
hartstikke bedankt voor uw tijd!