Wat mogen wijkverzorgenden tillen bij de verzorging van mensen thuis?

Wijkverzorgenden/verplegers moeten vaak mensen tillen als zij hen verzorgen. Dat kunnen zware mensen zijn. Dit kan belastend en schadelijk zijn voor de gezondheid van de verzorgende. Ik wil graag weten welke regels hen hierbij beschermen (ik denk in de Arbowet of de CAO)

Poet
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat de eerste bescherming geen regel is. Maar een gedegen opleiding waarin je o.a. op de juiste manier leert tillen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat daar geen maximum aan gewicht voor is, wel is het zo dat de werkgever verplicht is hulpmiddelen voor het tillen beschikbaar te stellen indien nodig. Een verzorgende moet ook weten hoe hij/zij het beste kan tillen, om blessures te voorkomen. Een tillift is bijvoorbeeld zo'n hulpmiddel, maar ook een verhoogd bed kan bijdragen aan het makkelijker en minder belastend tillen.
http://www.pronkergo.nl/producten/tillen-en-verplaatsen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Link gevonden. Het aanbevolen gewicht is 23 kilo, maar dat is bij mensen tillen niet haalbaar.
http://www.arboportaal.nl/onderwerpen/tillen-en-dragen
tinus1969
8 jaar geleden
@crea, dat moet dan ook bij voorkeur met een tillift.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zeker is maximaal 23 kilo tillen bij mensen wel haalbaar: juist in de thuiszorg kunnen de meeste mensen gelukkig nog het één en ander zelf. Het is dan niet nodig iemand volledig op te tillen. Ik kan zelf over het algemeen transfers maken zonder hulp, maar soms als ik heel moe ben of veel pijn heb, heb ik een extra zetje nodig om overeind te komen of moeten mijn benen over de rand van het bed getild worden. Dat is minder dan 23 kilo. Zo zijn er veel meer situaties denkbaar. Ook bij mensen die met een tillift geholpen moeten worden, moet er vaak nog getild worden om bijvoorbeeld iemand in een tilband te krijgen of moet - bij een meer actieve transferhulp - iemand eerst vanuit liggende positie tot zit worden gebracht. Dat zijn misschien niet de eerste dingen waar veel mensen aan denken wanneer we het hebben over tillen, maar toch gaat het juist in de zorg veel vaker om dit soort tilwerk dan dat iemand daadwerkelijk zonder tilhulpmiddel onder armen en benen omhoog getild moet worden. En zelfs waar dat wél nodig is, kan het ook bij een gemiddelde volwassene nog mogelijk zijn om niet meer dan 23 kilo te tillen, door met meerdere mensen te tillen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt, bedankt voor de correcties, dat was een foute opmerking van mijn kant, meestal is dit gewicht inderdaad wel haalbaar, daarom heb ik ook de hulpmiddelen genoemd, maar ook in de zorg gaan dingen niet altijd zoals gepland, of bedoeld. Mensen vallen, zetten misstappen, of tillen verkeerd, het hoeft maar een moment anders te gaan dan verwacht en je zit over het geadviseerde gewicht als helpende in zorg. Ik had dus neer willen zetten, dat is bij mensen niet altijd haalbaar.

Het beste antwoord

De Arbowet kent geen specifieke eisen over hoeveel een werknemer mag tillen. De last mag echter geen gevaar opleveren voor de veiligheid en of de gezondheid van de werknemer (Arbobesluit 5.2). Tillen en dragen moet in de risico-inventarisatie en -evaluatie opgenomen zijn en afhankelijk van het risico bestreden worden via een plan van aanpak. NIOSH-methode
Om tilhandelingen te beoordelen zijn er verschillende methodes ontwikkeld. Een van de meest gebruikte is de NIOSH-methode, die niet alleen kijkt naar het gewicht van het voorwerp, maar ook naar de omstandigheden waaronder het wordt verplaatst. Zoals de frequentie, de afstand van de verplaatsing, de hoogte tot de vloer en de draaiing van het lichaam. Op basis van deze gegevens berekent de NIOSH-methode het aanbevolen gewicht. Maximaal is dat 23 kg, maar dat geldt dan voor een ideale tilsituatie.
De Inspectie SZW hanteert deze methode als beoordelingsmethode van tilhandelingen. De werkgever dient wel hulpmiddelen beschikbaar te stellen indien dat nodig is, om het tillen minder belastend te maken, denk daarbij aan tilliften, bedverhogers en dergelijke.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er is een Europese norm die (zie de bron) in het algemeen 25 a 23 kilo tillen toelaat (bron is Belgisch maar Europese regels gelden ook in Nederland). Daar moet een wijkverpleegkundige zich derhalve ook aan houden. Overigens wil 'je houden aan deze richtlijn' niet zeggen dat je geen til-gerelateerde klachten kunt krijgen.

Toegevoegd na 43 seconden:
eh oeps de bron ontbrak, nu wel aangegeven!