Is iemand nou gescheiden of ongehuwd als men het geregistreerd partnerschap heeft beëindigd?

Als het geregistreerd partnerschap wordt ontbonden, is je burgerlijke staat dan gescheiden of ongehuwd?

8 jaar geleden
in: Wetgeving
4K

Antwoorden (1)

Als men het geregistreerd partnerschap heeft beëindigd, is de burgerlijke staat gescheiden.

Ongehuwd is de burgerlijke staat die aangeeft dat een persoon nog nooit een huwelijk heeft gesloten of een geregistreerd partnerschap is aangegaan.
SimonV
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is waar, ik heb het gelezen, maar zo tegen mijn gevoel in... je kunt namelijk niet gescheiden zijn als je niet getrouwd was, lijkt me logisch ;-)) Dan ben ik dus helemaal niet logisch, want ik vind wel dat je weduwe/weduwnaar bent na overlijden partner .. gevoel is helemaal niet logisch .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens het belasting recht is geregistreerd partnerschap gelijkgesteld aan gehuwd zijn. Dus als je belastingformulier invult, dan dien je echt gescheiden in te vullen. En dan pas krijg je de vragen over de ex-partner. En bij ongehuwd geeft je aan je nooit gehuwd of een iets wat daar aan gelijk is bent geweest. Maar volgens de katholieke kerkwet. Deze kent alleen het kerkelijk huwelijk, maar niet de scheiding. Dus voor de kerk ben je of gehuwd of ongehuwd. En nu wordt het burgerlijk huwelijk of wat er aan gelijk is wel erkend door de katholieke kerkwet. Dus als getrouwd bent geweest voor de burgerlijke stand dan kun je alleen trouwen voor de kerk met dezelfde persoon van je eerste huwelijk, want dat is het enigste huwelijke die kerkelijk wordt herkent. Nu zijn de kerkwetten van de andere godsdiensten weer iets anders. Maar die ken ik niet zo goed als die van de katholieke kerk om die in dit antwoord te betrekken. Ik wil alleen maar aangeven dat het vraag simpel lijkt, maar dat het niet eenvoudig is om een antwoord te geven. Toegevoegd na 5 minuten:
Ik zie net dat het gaat om de burgerlijke staat en niet hoe de kerk of een godsdienst er over denkt. Dus het gaat om de wereldse wetten en omdat het in de Nederlandse Taal gesteld is zelfs om het wetten over de burgers geschreven in het Nederlandse taal en belastingwet verwijst naar andere wetboeken geschreven in de Nederlandse taal.