wat is de juiste overlijdensdatum ?

Stel : iemand is geboren in Nederland op 25 juli 1960. Hij overlijdt op 12 augustus 2015 om 00.15 uur Nederlandse tijd. Echter bevindt hij zich op dat moment in New York waar het 6 uur vroeger is. Dus 11 augustus 18.15 uur. Welk tijdstip geldt voor de Nederlandse richtlijnen/wet als de datum van zijn overlijden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
tinus1969
8 jaar geleden
Volgens mij zijn geboorte- en overlijdensdata altijd lokaal.
tinus1969
8 jaar geleden
Aanvulling: waarom zou je in jouw hypothetische geval de Nederlandse datum willen gebruiken?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is mij een raadsel waarom je de nl dag en datum wil aanhouden. Moeten we dat voor iedereen doen die vakantie heeft in het buitenland en daar komt te overlijden? Ook voor de mensen die geëmigreerd zijn?

Antwoorden (1)

De overlijdensdatum is officieel gewoon overleden te ........ op 12 Augustus 2015 om 00.15 uur lokale tijd. Eigenlijk dezelfde tijd die zou gelden wanneer iemand die daar woont gestorven zou zijn.

Zo heel precies komen een paar uurtjes niet op hoe oud iemand is geworden. "Belangrijker" / relevanter vinden mensen vaak of iemand midden in de nacht is gestorven, of tijdens zijn/haar werk, of zomaar overdag. Maar natuurlijk mogen nabestaanden het "Nederlandse" tijdstip van overlijden ook aanhouden ; dan is hij overleden in het buitenland om 18.15 uur Nederlandse tijd.

Voor het bepalen van de begrafenis of crematie die in Nederland binnen 6 werkdagen na het overlijden moet plaatsvinden zo het een klein beetje relevant kúnnen zijn, die kwart dag verschil, maar als iemand in het buitenland overlijdt, ga je een heel ander traject in. Afhankelijk van de omstandigheden kan er eerst een lijkschouwing moeten plaatsvinden, daarna kan het lichaam in het buitenland ter aarde worden besteld of gecremeerd, of voor de begrafenis of crematie gerepatrieerd worden, of ter plekke gecremeerd waarna de as naar Nederland wordt gevlogen.

Toegevoegd na 5 uur:
Ik zie dat ik inderdaad de landen / tijden al door elkaar heb lopen husselen ;
tijdstip van overlijden zoals dat geregistreerd zal worden is dus dd 11 augustus, de datum die gold op de plaats waar hij was toen hij overleed.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
De overlijdensakte wordt in New York getekend op 11 augustus 18.15.
Erna55
8 jaar geleden
@Marleen, je haalt de tijden van New York en Nederland door elkaar.
De plaatselijke tijd is in New York 11 augustus 18.15 uur. Daar is iemand overleden.
Op dat moment was het in Nederland 12 augustus 0.15 uur.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zie het., Komt doordat ik dus afgeleid was door het tijdstip van overlijden, dat dus eigenlijk gewoon lokale tijd zou moeten zijn ;-)
(Nee hoor, gewoon niet opgelet denk ik....)
Erna55
8 jaar geleden
Nu krijg je de plus .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Haha, dank je wel !
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoi Marleen, goed dat je de tijdcorrectie hebt toegepast. In veel landen waaronder ook hier in Griekenland is het gebruikelijk dat een overledene al op de dag na het overlijden (bij uitzondering nog een dag later, als het overlijden in de nacht op een afgelegen plaats is geschied) wordt begraven. En dan kunnen die uren wel uitmaken. ook van mij een plus.