Kan de woningbouwvereniging mij dwingen mijn voortuin te onderhouden?

Ik heb heel bewust mijn voortuin laten verwilderen, dit omdat ik het mooier vind dan een strak gemaaid grasveld. De random kleuren van alle wilde bloemen en planten spreken mij erg aan.
Daarnaast trekken deze bloemen en planten veel mooie vogels en vlinders aan, wat ik erg mooi vind.
Nu heb ik van de gemeente een brief gekregen, waarin ze mij dwingen hier iets aan te doen. Dit omdat ze het onkruid vinden en niet netjes onderhouden.
Echter is onkruid niks meer of minder dan een ongewenste plant, voor mij is dit dus geen onkruid, maar voor de gemeente schijnbaar wel! (Of de buurman)
Ik heb in mijn huurcontract getekend voor het onderhoud van o.a mijn tuin, welke ik ook onderhoud aan de achterkant van het huis.
Daarnaast vraag ik me af, wat is onderhoud? Voor mij is dat duidelijk iets anders dan de gemeente.
Ik wil heel graag mijn verwilderde stuk tuin zo houden zoals het nu is.
Er komen veel verschillende schitterende vogels op af, zoals putters op de distels, en groenlingen op de rozenbottels bijv. Om het nog maar niet eens te hebben over de kleuren van alle bloemen en vlinders.
Kan de gemeente mij echt dwingen hier iets aan te doen, tegen mijn eigen wil in?
Er groeien geen bomen ofzo die bijvoorbeeld schade kunnen veroorzaken.

Toegevoegd na 1 uur:
Correctie, het is niet de gemeente maar de woningbouwvereniging wie dit proberen af te dwingen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
12.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik adviseer je een brief te sturen naar jouw lokale Groen- links partij en naar de Dierenpartij mocht die in de gemeenteraad aanwezig zijn.
Reddie
8 jaar geleden
Als de gemeente je "dwingt" je voortuin te onderhouden, kun je reageren met dat je dat ook doet, en dat je juist bewust voor deze wilde voortuin kiest vanwege de planten, de vogels en de vlinders.
Wellicht hadden ze niet aan deze optie gedacht.
De vraag is overigens of ze deze "dwang" hard gaan maken.
Zelf heb ik wel eens een klacht gekregen over "lang gras" in de achtertuin (prachtige pluimen die ik zelfs per bosje had kunnen verkopen). Daar is verder niets mee gebeurd.
(Ik zou zeggen, nog langere bomen in de wijk.)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Correctie het gaat niet om de gemeente maar om de woningbouwvereniging.
Mijn excuses.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
99cent, in dat geval zou ik een afspraak maken met je woningbouwvereniging om in gesptek te gaan waar de grens ligt tussen een verwilderde tuin en een natuurlijke tuin. Wellicht kun je als zij jouw inrichting blijven afkeuren, toch iets van je tuin maken waar alle partijen mee kunnen leven.
(De ontvangen brief zou ook een overijverige boningbouwmedewerker geschreven kunnen zijn, die dol is op tegels in de tuin. Je weet maar nooit)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Onderhoud je achtertuin zoals je nu voor doet, dan kun je de voortuin onderhouden conform woningb.ver. Scheelt een hoop trammelant.
tinus1969
8 jaar geleden
Ik zou eens gaan praten met de woningbouwvereniging, wat ze verwachten en of er specifiek punten zijn waar ze zich aan storen,
De verplichting om je tuin als siertuin te onderhouden is ouderwets; staat in alle huurcontracten maar wordt vziw maar zelden uitgevoerd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bettona, nee in de achtertuin liggen stoeptegels, waar ik regelmatig het onkruid wat er tussendoor komt groeien verwijder.
tinus1969, dat is zeker een optie wat ik zal gaan doen. Maar het feit blijft dat ik liever geen afstand doe van mijn verwilderde tuin. Welke ik sowieso wel onderhoud (op mijn eigen manier) zoals bomen die schade kunnen veroorzaken verwijderen of licht wegnemen als ze te groot worden.
Vind het wel jammer dat tegenwoordig steeds minder mensen de natuur kunnen waarderen, en bijvoorbeeld liever een tuin met tegels, muren en beton als natuur zien. Puur omdat dit minder onderhoud verschaft... Jammer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zorg in ieder geval voor een net tuinpaadje zodat ook de postbode gewoon bij de deur kan komen. Als je er dan links en rechts nog wat staptegels in legt laat je zien dat je je best doet. Verder: houd er wel rekening mee dan die distels etc zaad vormen dat bij iedereen in de buurt WEL onkruid wordt!
tinus1969
8 jaar geleden
@Paspoes, ik zou eerst gaan praten, dan pas een brief schrijven. Eerst eens kijken wat nou de werkelijke steen des aanstoots is. Dan kan het bv zijn dat een paar simpele aanpassingen helpen, zoals de stoeptegels en distels van @Pelle.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Pelle,
het zaad van de distels komt net zo goed van de distels uit de berm en het gemeente plantsoen.
Daarnaast is de rest van de buurt toch ook net zo goed verantwoordelijk voor z'n eigen tuin en het onkruid wat daar wel of niet in groeit dacht ik toch zo?
tinus1969
8 jaar geleden
@99cent; als jouw onkruid zorgt voor meer onkruid bij de buren, vinden je buren jou mede-verantwoordelijk, want jij bezorgt hen werk. Maar dat is allemaal speculeren -heb je de woningcorporatie al gebeld en gevraagd om uitleg waar men zich concrete aan stoort?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee ik ga er persoonlijk langs.
Door te bellen wordt je gemakkelijk afgedaan.

Antwoorden (2)

Ze kunnen jou dwingen maar dat is niet de bedoeling want het is jou tuin het is van jou en jij mag weten wat je er aan doet of niet aan doet het is jou bezit dus jij mag weten wat je er mee doet
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je zegt eigenlijk ja en nee tegelijk.
amc
8 jaar geleden
Het is niet jouw bezit indien je het huurt ! Je zult je dus echt aan de voorschriften moeten houden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nope, dat is het hem nou net. Bij een koophuis kunnen ze je nergens toe dwingen, dat is jouw bezit, maar bij een huurhuis kunnen ook regeltjes horen zoals de eis dat je een strakke, onnatuurljke tuin hebt. Helaas.
De woningbouwvereniging heeft de wet achter zich staan en zij kunnen jou als huurder dus dwingen om je aan de opgestelde regels te houden. Je hebt door jouw handtekening te zetten, beloofd om de tuin te onderhouden...stonden hier dan niet de regels in waaraan je moet voldoen?
De overheid heeft bepaald dat in het onderhoud van een tuin, o.a. onkruid verwijderd moet worden, gras regelmatig gemaaid enz. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/onderhoud-huurwoning

Een overwoekerende tuin geeft gewoon overlast, want jouw buren hebben hier ook last van. Onkruid gaat gewoon door met hun vaak hardnekkige wortels en deze staan niet stil bij de grens van jouw buren. Ook hun rondvliegend zaad kan zo andere tuinen 'besmetten'. Het is dus niet voor niets dat de overheid deze regels heeft opgesteld. Helaas kan niet iedereen in een hutje op de hei gaan wonen en moeten we rekening met elkaar houden. Woon je in een straat met allemaal mooie, strakke tuinen, dan kan juist jouw tuin een slordige, woeste aanblik geven en dit stoort de mensen én de woningbouw als zij er toevallig langs rijden. Jij ziet er een bepaalde schoonheid in, maar lang niet iedereen zal deze mening zijn toegedaan. Ik vrees dus dat jij de tuin zult moeten aanpassen aan de rest.

Is jouw achtertuin ook direct zichtbaar? Zo niet, waarom maak je die dan niet wild? Laat het niet woekeren maar houd het enigszins in toom. Ik heb zelf een keurige voortuin, omdat dit de directe aanblik is, maar mijn achtertuin kon ik afschermen en heb gelukkig een buurman die ook een overvolle achtertuin heeft. Aan zijn kant staat alleen een laag hekje met glazen platen die tot diep in de grond gaan, zodat ik geen last van zijn berenklauw heb en we onze wortels wat in toom houden. Je zou ook worteldoek kunnen gebruiken. Sommige planten zijn onkruid, maar hebben schattige bloemetjes...die laat ik dus staan. Verder heb ik er veel vlinder en bijentrekkers aangeplant en altijd veel vogeltjes omdat die door de meidoorn bescherming hebben. Ook in een opgeruimde tuin kan je dus veel leven hebben en in de voortuin zit ik toch nooit. Mijn tuin is een beetje cottagestijl, dus met vele hoge, vaak wilde bloemen en veel bodembedekkers die het onkruid verbloemen. Met beleid aanpakken dus en je kunt ook dan nog van jouw tuin genieten.
amc