Wie moet betalen als een passagier uit een auto stapt en de auto ernaast beschadigt?

Stel een passagier stapt uit op een prive parkeerterrein en duwt haar deur tegen de deur van een naaste auto. Is dan de wa verzekering van de passagier veranwoordelijk of de eigenaar van de auto?

erotisi
8 jaar geleden
in: Wetgeving
6.3K

Antwoorden (2)

Dit wordt op de autoverzekering verhaald. Via de WA van de passagier proberen de no claim te behouden werkt niet. Dan zou bij iedere schade altijd 'een ander' gereden hebben.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus het gaat niet om de persoon, maar de auto en inzittenden die WA verzekerd is? Ik denk blijkbaar veel te moeilijk.
paulus811
8 jaar geleden
Helaas wel.
Er is een gedeelde verantwoordelijkheid. De bestuurder is de baas en is verantwoordelijke voor de inzittende en hun handelen. Maar als duidelijk is dat de bestuurder van het voertuig duidelijk instructies heeft geven over het voertuig en het voertuig of deel er van dus de deur verkeerd wordt gebruikt, dan is de dader dus de passagier volledig verantwoordelijk.

Maar de pasnsagier is aansprakelijk te stellen vooral als deze passagier volledig handelingsbekwaam is.

Soms wordt ook gekeken naar verzekering en wie het beste verzekerd is en meestal is de bestuurder standaard beter verzekerd.

Want is het voertuig die schade veroorzaakt of de bediener van het voertuig.

Het lijkt heel simpel, maar aansprakelijkheid en verzekeringen is al snel specialisten werk.

Toegevoegd na 6 minuten:
Bij een privé terrein heb soms ook nog te maken met de huisregels van het terrein. Soms is zelf nog de eigenaar van het terrein aansprakelijk voor de schade die ontstaat op zijn terrein.
Of zelfs omgekeerd als je schade veroorzaak op het terrein van een ander. Dan kan de eigenaar je aansprakelijk stellen voor de schade veroorzaakt op zijn terrein.

Toegevoegd na 10 minuten:
De bestuurder of eigenaar van de auto is meestal sneller te achterhalen, dan de passagier, dus deze wordt meestal als eerste aansprakelijk gesteld. En het is aan de bestuurder/eigenaar om te bewijzen dat iemand anders de autodeur heeft bedient. In de toekomst zal de bestuurder ook de deuren kunnen bedienen en vrijgeven.
En er is ook nog zoiets als kinderslot.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
paulus811
8 jaar geleden
Hoe vaak geef jij instructies hoe de deur open moet als er iemand meerijdt? Ik snap niets van het antwoord, sorry.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Als ik op een krap plekje in parkeer en ik heb een bijrijder vraag ik altijd "kun je er zo uit?" Daarmee ga ik ervan uit dat mijn bijrijder oplet. Past het niet, zoek ik een andere plek, want als de bijrijder er niet uit kan...kan de bestuurder van de andere auto er niet in, en heb ik een buts in mijn deur. Ik denk dat Carsrac dat bedoeld.
paulus811
8 jaar geleden
Dat zal inderdaad wel bedoeld worden, maar voor de aansprakelijkheid maakt het niets uit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben geen bestuurder van een auto. Maar meestal heeft de bestuurder een beter inzicht in de situatie en kent de auto beter dan de passagier en zal snel een (ongevraagd) advies geven. Ook al is het om schade aan eigen auto te voorkomen. Een eigenaar is meestal voorzichtiger dan een een gebruiker of huurder. En ik krijg vaak genoeg instructie hoe de deur te openen, vooral als ik in een onbekende auto zit. Er zijn auto's bij waar de autodeur heel snel open springt. Of waar de auto wel heel strak op de andere auto is geparkeerd.
En soms dient de chauffeur de passagiers eerder te laten uitstappen voordat er geparkeerd wordt om schade te voorkomen aan eigen auto of ander mans auto.