Wordt je automatisch ontslagen zodra je de gevangenis in moet?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
5.1K
Erna55
8 jaar geleden
Een werkgever hoeft geen salaris te betalen aan iemand die niet op het werk verschijnt.
De werknemer houdt zich niet aan het contract: nl komen werken. Dat is voldoende reden voor ontslag op staande voet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, of dat gebeurd ligt aan je werkgever, in wat voor bedrijf je werkt (als je met klanten in contact komt, kan dat een reden zijn, het bedrijf kan hierdoor een slechte naam krijgen) wat je gedaan hebt en hoelang je moet zitten. Als je veel waarde hebt voor het bedrijf zal je werkgever waarschijnlijk willen houden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Erna55
Dat zou je inderdaad verwachten, maar er is jurisprudentie dat alleen het feit dat iemand in het gevang zit onvoldoende reden is voor ontslag op staande voet. De werkgever zal een "gewone" ontslag procedure moeten starten.
kierkegaard47
8 jaar geleden
Kan me er toch wel iets bij voorstellen, bij die jurisprudentie. Als je opgepakt wordt en in de gevangenis zit en je daardoor niet op je werk kunt komen, is dat feitelijk een vorm van overmacht, geen vrijwillige verzuim --jij wilt best je werk doen maar de overheid maakt het je onmogelijk. (Behalve natuurlijk dat je zou kunnen zegggen dat diegene zich in het verleden maar niet zo had moeten gedragen dàt hij in de gevangenis kwam). Daarnaast zou ik me kunnen voorstellen dat de wetgever probeert de strafmaat zo nauwkeurig mogelijk uit te voeren (iemand wordt veroordeeld tot x maanden gevangenisstraf, _niet_ tot het verlies van zijn baan, en dus mag de overheid in mijn ogen best binnen redelijke grenzen enige extra bescherming op dat vlak bieden), Maar dat is puur mijn gevoel, ik heb geen verstand van juridische zaken...
Erna55
8 jaar geleden
@iHave : Wanneer een werkgever salaris door moet betalen aan de werknemer die niet komt werken, dan kan het voor kleine bedrijven de nekslag betekenen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Erna55 Dat is een leuke laatste reactie, maar welke waarde heeft het behalve dat we dat we dat wat je zegt voor waarheid aan kunnen nemen? Laat ik het anders zeggen. Niemand spreekt dat tegen, maar er wordt tegen gesproken dat het voldoende zou zijn voor ontslag. Ook wordt niet tegengesproken dat een werknemer nog recht zou hebben op salaris(lees ik nergens dacht ik). Dus ik snap die laatste reactie niet helemaal. Geen ontslag geen salaris zou dus wel eens een weg kunnen zijn, als werkgever en werknemer dat overeen kunnen komen. Zoals je ook wel bij sommige werkgevers onbetaald op vakantie kan gaan.
ronron1212
8 jaar geleden
Hier een artikel
http://www.hrbase.nl/profiles/blogs/wat-te-doen-met-een-al-dan
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Kierkegaard; onzin natuurlijk. Je gaat niet zomaar ineens per ongeluk onverwacht vanuit het niets de bak in ; daar moet je wel wat voor doen, wat normaliter binnen je mogelijkheden ligt om te voorkomen. Anders zou het hele systeem nergens op gebaseerd zijn. Overmacht gaat dus ECHT niet op. (Mocht je toch achteraf onschuldig de bak in zijn gedraaid, dan is dat een -ingewikkelde- kwestie van schadevergoeding achteraf.)
Thecis
8 jaar geleden
@Marleen
De politie mag je 72 uur vasthouden zonder enige vorm van proces. In de volksmond zit je dan gewoon in het gevang. Dit is zeker overmacht. Voor grotere delicten, heb je absoluut gelijk. Dat zie je van tevoren aankomen, maar overmacht is het nog steeds wel. Justitie geeft wel eens schadevergoedingen, maar probeert meestal mensen te laten tekenen dat ze afzien van schadevergoeding en voeren de druk hiervoor op door aan te geven dat er anders alsnog een langdurig vervolg zal plaatsvinden. Google hier maar eens op, dit komt veel vaker voor dan je denkt (en heb dat helaas zelf ook van erg dichtbij mee gemaakt).
Een schadevergoeding is niet alleen zeggen dat je fout zat, maar daar OOK nog voor compenseren. Hoe vaak heb je de politie / justitie een excuus horen maken, openbaar? Ik niet zo heel vaak, tenzij ze echt niet meer anders konden...
kierkegaard47
8 jaar geleden
@marleen, Ik bedoelde met de term "overmacht" dan ook niet dat die persoon in het verleden absoluut niets had kunnen doen om deze situatie te voorkomen, maar simpelweg dat de persoon zich simpelweg -en mogelijk voor hem of haar onverwacht - geconfronteerd ziet met een situatie waar hij /zij OP DAT MOMENT niets aan kan veranderen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Rikkierik , zie mijn antwoord met bijbehorende bron
Detentie is niet automatisch een grond voor ontbinding van de arbeidsovereenkomst.
BW7. Art. 678
Bedingen waarbij aan de werkgever de beslissing wordt overgelaten of er een dringende reden in de zin van artikel 677 lid 1 aanwezig is, zijn nietig.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/Boek7/Titel10/Afdeling9/Artikel678/geldigheidsdatum_14-08-2015

Het beste antwoord

Bij (langdurige) gevangenisstraf volgt niet automatisch ontslag. Zelfs na een paar jaar afwezigheid kan de werknemer nog aanspraak op zijn laatste functie maken.
Detentie van een werknemer door een strafrechtelijke veroordeling is niet automatisch grond om de arbeidsovereenkomst te beëindigen. Dit geldt zelfs als het gaat om een veroordeling van een ernstig feit, waardoor de werknemer nog lang gedetineerd blijft.
In de wet staat dat een werknemer alleen op staande voet kan worden ontslagen
als sprake is van een “dringende reden”. Er moet een ontbindingsverzoek worden ingediend bij de kantonrechter. De rechter kijkt daarbij naar alle omstandigheden van het geval.
Als het gaat om strafrechtelijk veroordeelde werknemer wordt dan ook niet
alleen gekeken naar de ernst van het strafbare feit en de duur van de
gevangenisstraf, maar ook naar de relatie van het strafbare feit tot de te
verrichten werkzaamheden en duur van het dienstverband.

Stel: de werknemer wordt veroordeeld voor een gevangenisstraf van vijf jaar voor drugshandel. Werkgever verzoekt om ontbinding van de arbeidsovereenkomst. Werkgever voert onder andere aan dat zij een gezondheidsorganisatie is en dat zij niet iemand in dienst kan houden die veroordeeld is voor drugshandel. De kantonrechter kan het ontbindingsverzoek afwijzen, rekening houdende met omstandigheden werknemer.Er moet sprake zijn van een voldoende direct verband tussen het strafbare feit dat werknemer begaan heeft en zijn werkzaamheden. In veel gevallen is het verband er volgens de kantonrechters onvoldoende.

Er moet nog naar andere omstandigheden gekeken worden zoals de leeftijd van de werknemer, hoe lang hij al in dienst is, hoe goed hij functioneert, of het strafbare feit invloed heeft gehad op diens functioneren en of werkgever directe schade heeft geleden door de detentie. Ook speelt een rol of het strafbare feit zich in de privésfeer of op het werk heeft voorgedaan. Gelet op al deze omstandigheden kan de kantonrechter tot het oordeel komen dat de werknemer een tweede kans verdient en het ontbindingsverzoek wordt afgewezen.
Zie o.a. Uitspraak Kantonrechter Maastricht, 21 februari 2011, LJN: BP 5184

Dus: neen, als een werknemer detentie krijgt opgelegd, volgt niet automatisch ontslag op staande voet.

Toegevoegd na 18 minuten:
http://uitspraken.rechtspraak.nl/#ljn/BO1821
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Niet sowieso. Er zijn redenen om maar korte tijd in de gevangenis te hoeven zitten, en die dagen zou je als verlof kunnen opnemen.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit antwoord is echt niet goed. Automatisch ontslag wegens detentie is in geen enkel geval aan de orde. Het gaat er niet om of men voor een zeer korte of langdurige detentie verlofdagen op kan nemen, maar hoe zwaar de werknemer tilt aan het misdrijf.
Tilt de werknemer zwaar aan het misdrijf dan dient er een ontbindingsverzoek ingediend te worden bij de kantonrechter. Deze beslist uiteindelijk over wel of niet ontslag op staande voet.
Amadea
8 jaar geleden
Ik bedoel met mijn antwoord dat er zoveel verschillende redenen zijn om de gevangenis in te moeten, dat daar niet automatisch aan gekoppeld kan worden dat er ontslag zou volgen. Er zijn misdrijven waarbij dat wel degelijk aan de orde is, maar ook kleine overtredingen die geen enkele belemmering voor de werkgever zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor een kleine overtreding gaat men de gevangenis niet in, dus daar slaat de vraag niet op.
Bij geen enkel misdrijf is ontslag een automatisme.
Maar nee. Dat ligt helemaal aan de werkgever en wat hij of zij vindt van het gepleegde delict en hoe o.a. De werkverhoudingen liggen tussen jullie. Heb je altijd goed gefunctioneerd of is hij je sowieso liever kwijt dan rijk?
Je zou inderdaad verlof op kunnen nemen of wellicht is er een mogelijkheid tot onbepaald verlof. In elke gevangenis is een buro sociale dienstverlening en daarnaast is de reclassering er ook nog. Neem contact op met deze mensen en bespreek het probleem. Misschien willen zij voor je bemiddelen met de werkgever.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Is dat zo heb je hier ook enige onderbouwing bij?
Thecis
8 jaar geleden
@Ronron1212
Hier vraag je om onderbouwing, maar bij het antwoord van Amadea, wat in basis op hetzelfde neer komt, vraag je hier niet om. Waarom (kan het me alleen van het Bureau Sociale Dienstverlening voorstellen namelijk)?
ronron1212
8 jaar geleden
Die heeft het over verlof opnemen. En niet over dat dat aan de werkgever ligt. Zo simpel is het namelijk niet. Mogelijk staat de werkgever verlof toe of onbetaald verlof als er geen verlof dagen meer zijn want een werkgever hoeft niet te betalen als er geen diensten worden geleverd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ MeadjeoetEalse, Dit antwoord is in zoverre goed dat het inderdaad o.a. kan liggen aan de werkverhoudingen. Als de werkgever geen ontbindingsverzoek indient bij de kantonrechter, kan er geen ontslag op staande voet volgen.
Met wel of geen verlof opnemen heeft het niets te maken, het gaat erom hoe de werknemer tegen de aard van het misdrijf aankijkt.
Er zijn werkgevers die je al eerder ontslaan of voor minder ontslaan.
Het blijft een feit dat je niet instaat bent om de arbeid te verrichten op een normale manier.

Er zijn rechters die rekening houden met het feit dat gevangenisstraf ook verlies van het arbeidscontract betekend en in verhouding het een te zware straf vinden.
Wel valt er wel te praten over onbetaald verlof met de meeste werkgevers. Of tijdelijke ontheffing van de arbeidsverplichting.

In uitzonderlijke gevallen is het mogelijk om je arbeidsprestatie toch te verrichten binnen de muren van de gevangenis, maar dan moet je wel een werkgever hebben die het begrip thuiswerken wel heel ruim neemt en kan nemen.

Ook kun je de werkgever vragen om de periode in gevangenis te rekenen als studieverlof.

Kortom het is niet automatisch, maar vaak wel een reden van ontslag.

Toegevoegd na 9 minuten:
Natuurlijk moet het gaan het om langere gevangenis straf, want voor enkele dagen zitten word je niet ontslagen, maar heb je iets uit te leggen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@carsrac,
Ook bij langdurige gevangenisstraf volgt niet automatisch ontslag.