Hoe kun je aan de drollenopruimplicht voldoen als je hond aan de diarree is? wattedoen?

"Hondenpoep opruimplicht" is de officiële naam. Wat nu als een overijverige ambtenaar je ziet lopen met de hond, die gaat zitten en vervolgens loop je door zonder een zakje tevoorschijn te toveren en iets op te ruimen... Hierna wordt je beboet ...€140,=
Je vertelt de ambtenaar dat je hond diarree heeft en dat je het niet kan opruimen dus... wat dan?
en wattedoen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
7.5K
Amadea
8 jaar geleden
Watten doen! d.w.z.: de hond een luier laten dragen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goeie vraag, plus!
Heb ik me, ondanks dat ik geen hond heb, meermaals afgevraagd.
Ben benieuwd naar het antwoord.
fremar
8 jaar geleden
met een hond die echt diarree heeft kom je toch niet op straat,heb respect en behandel hem eerst.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Rare reactie, Fremar, en wel heel kort door de bocht. Alsof je hond het prettig zal vinden om zijn eigen nest te bevuilen. Hij zal moeite doen om het op te houden en dat is echt niet fijn voor hem en ook niet goed!
Beetje meer empathie zou op zijn plaats zijn.
fremar
8 jaar geleden
dus die hond mag zo maar overal,zonder dat het moet opgeruimd worden...proper
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Amadea: een luier? nee toch, inco materiaal voor de hond? @Fremar: Je blijft echt niet met een hond met diarree thuis zitten, wordt de hond alleen maar zieker van en natuurlijk moet je elke dag lopen... naar buiten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Rabelais: bedankt!
Amadea
8 jaar geleden
@jodokus52: Ja, serieus! Zie maar: http://www.dogfysion.nl/incontinentie/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor je link @Amadea, het bestaat dus :-))
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@wimkees :
Heb het zowel met een hond als met een kat gehad in huis. Ik kan je verzekeren dat een lang spoor van een meter of 9 van diarree op je kamerbreed tapijt niet fijn is en ook niet te verwijderen... Het wordt volledig opgenomen en bij een lichte kleur zie je het nog járen! [Echter ook op houten planken of parket is het niet zo fijn als het ertussen glijdt.] Wat ik met mijn vraag voor ogen had, is een hond uitlaten en plop hond gaat zitten in het gras en 't spuit er uit... Hoe wil je dit uit de aarde, uit het gras opruimen? Kijk als het op het trottoir gebeurt, kun je een emmer water erover heen gooien, logisch, maar niet op aarde/gras. Of bedoel je zoals sommige mensen heel slim doen aan het strand? Dat hun hond een drol draait en dat ze het met een paar handen zand bedekken/ aan het oog onttrekken? Zodat je er met volle blote voet [aan het strand tenslotte] in gaat staan? Ja dat is fijn :-))

Het beste antwoord

De gemeente Nieuwegein geeft als mogelijkheid het volgende :

Hond aan de diarre ?
Probeer op signalen van de hond te letten: vaak weten eigenaren wanneer hun hond klachten met de ontlasting heeft. Probeer toch met de hond naar een uitrenveld te gaan. Lukt dat niet kijk dan wat u kunt doen om te voorkomen dat anderen er last van hebben, misschien kunt u de ontlasting wegspoelen met water of bedekken met grond of zand.

Toegevoegd na 2 minuten:
Gemeente Gorinchem zegt het volgende :
Mijn hond heeft diarree/ het gras is te lang, dus ik kan de poep niet opruimen.

Wij verwachten van u dat u zoveel mogelijk probeert de hondenpoep op te ruimen. Hier geldt dat de toezichthouder bepaalt of er voldoende geprobeerd of gedaan is om de hondenpoep op te ruimen.
Erna55
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed gevonden. Plus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Had hier dus ook gezocht, niets daarover gevonden.
Zag in gedachten mensen al met een schepje en een zak zand lopen, nou ja dat kan dus niet.
Dus aan de ambtenaar om te beoordelen of de burger het goed doet of niet met [hier] €140,= boete als straf.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@jodokus52
Nu heb ik niet het idee dat inspecteurs structureel het achterlaten van diarree beboeten; ik zie althans geen aanleiding om dit te denken. Gezien de moeilijkheid dit in concrete regelgeving te vatten, kan een gemeente blijkbaar niet anders dan het oordeel aan de inspecteur zelf overlaten. In principe doet de verkeerspolitie (ook ambtenaren) hetzelfde wanneer zij een proces verbaal uitschrijft op basis van artikel 5 van de Wegenverkeerswet (het veroorzaken van gevaar of hinder).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Rabelais
Ik zou heel graag positief willen blijven, echter zie teveel emotionele/ vervelende/ onbeheerste en culturele reacties in mijn stad van zowel burgers als ambtenaren met soms hele nare gevolgen. Dat de overheid met het sluiten van inrichtingen [waar mensen woonden die het niet zelfstandig redden in de wereld] bezuinigingen voor ogen had... prima [nou ja] kennelijk was niet voorzien dat de bewoners van voornoemde tehuizen nu op straat staan. Niet letterlijk dakloos, maar wel zonder [bege-]leiding die ze kennelijk zo hard nodig hebben.
Gevolg daarvan is, dat medicatie niet altijd genomen wordt, waardoor mensen anders reageren dan vaak wenselijk is. En dat is maar één onderdeel, één mogelijke oorzaak.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@jodokus52
Ik zie, met alle respect, even geen verband met de vraag/het antwoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jouw vorige reactie: "Nu heb ik niet het idee dat inspecteurs structureel het achterlaten van diarree beboeten; ik zie althans geen aanleiding om dit te denken. Gezien de moeilijkheid dit in concrete regelgeving te vatten, kan een gemeente blijkbaar niet anders dan het oordeel aan de inspecteur zelf overlaten. In principe doet de verkeerspolitie (ook ambtenaren) hetzelfde wanneer zij een proces verbaal uitschrijft op basis van artikel 5 van de Wegenverkeerswet (het veroorzaken van gevaar of hinder)." Het gaat hier om de "redelijkheid" van de ambtenaren aan wie het overgelaten wordt e.e.a. te beoordelen. Echter buiten beschouwing wordt gelaten dat [hier komt 'ie mijn vorige reactie] er steeds meer "onredelijke" mensen zijn/ op straat lopen/ reageren... dus onredelijk reageren. In Nederland is de sfeer op straat erg veranderd, zeker in grote steden. Er is minder vriendelijkheid, meer agressie en dat vertaalt zich zeker in een minder prettige werksfeer. Je zegt, @Rabelais, dat je geen verband zag/las tussen mijn reactie en mijn vraag, welnu dit is het... als het niet meer door regels precies wordt vastgelegd, maar overgelaten wordt door de wet aan personen/ ambtenaren ter interpretatie dan vrees ik voor minder redelijkheid gevolgd door minder vriendelijkheid minder acceptatie en natuurlijk meer agressie. That's it! :-))
Erna55
8 jaar geleden
@Jodokun52 :
"" als het niet meer door regels precies wordt vastgelegd, maar overgelaten wordt door de wet aan personen/ ambtenaren ter interpretatie dan vrees ik voor minder redelijkheid gevolgd door minder vriendelijkheid minder acceptatie en natuurlijk meer agressie." Als het niet meer door regels precies wordt vastgelegd ...
Niet alles is precies door regels vast te leggen. Er blijft altijd een marge waar de regels zich niet precies over kunnen uitlaten. Juist op die punten zal er een interpretatie nodig zijn.
Ik ben het niet met je eens dat alle ambtenaren niet redelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Erna :
Het is logisch dat niet alles precies in de regeltjes van de wet past, er is altijd een deel dat geïnterpreteerd moet worden. Mijn punt is niet dat alle ambtenaren niet redelijk zijn, nee, zeker niet zelfs, begrijp me goed! Wel is het zo naar mijn ervaring dat in de grote stad waar ik woon [en dat geldt in het algemeen voor "de (grote) stad in het westen van het land" i.i.g.] de sfeer op straat [zoals in mijn reactie beschreven] erg veranderd is. Een oorzaak daarvan is een algehele mentaliteitsverandering, Dit treft dus niet alleen de burger met zijn hondje maar ook de ambtenaar... precies hetzelfde ~~~ was ook eerst burger en is in zijn/haar vrije tijd, nog steeds burger! Het is een kwestie van "actie>>>reactie".
Erna55
8 jaar geleden
@jodukus52
Ik begrijp niet wat je bedoelt.
"De sfeer op straat is veranderd" . " dit "treft" dus niet de burger .... " Wil je hiermee zeggen dat ambtenaren meer of minder redelijk zijn ? Niet, blijkbaar.
Wat bedoel je ermee te zeggen ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn tekst was "dit treft dus niet ALLEEN de burger met zijn hondje maar ook de ambtenaar... precies hetzelfde ...etc." Ik bedoel dat MEN minder prettig reageert, assertiever, agressiever. Kinderen soms mateloos brutaal/onbeleefd, nee onbeschoft zijn, maar ja dat doen de ouders ook, dus: logisch :-)) Ik bedoel dat dit de nieuwe samenleving betreft en dat niet ALLEEN de burger, maar dus ook de ambtenaar zo veranderd is [en dan is de cirkel rond, de ambtenaar is in zijn vrije tijd nu eenmaal ook burger...]. Het verschil met stadse mensen en mensen die buiten/op het platteland wonen, de vriendelijkheid en het vertrouwen dat op het platteland nog getoond wordt... waar een tafeltje staat met een stapel dozen met eieren en een bordje met het verzoek het geld in het mandje te leggen.
Zou je dat hier doen, was alles binnen "no time" weg, gejat, gestolen... geen twijfel mogelijk... dus misschien is het een kwestie van tijd van verandering van mentaliteit? Dat het over een bepaalde tijd ook buiten de stad zo is? Dat zou kunnen. Wat kan ik nog duidelijker zeggen?

Andere antwoorden (1)

Ik hanteer de 75% regel. Bij vloeibare poep is het meer smeren dan opruimen en is het aan de gemeente om verdere reiniging te verzorgen. Mijn hond poept het liefste op gras en op regelmatige tijden. Helaas heeft ook hij soms last van een snelle ontlasting en dan probeer ik op zijn minst de goot te bereiken. Helaas zijn er nog steeds mensen met loslopende honden die weigeren ontlasting op te ruimen. Bah!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En wat houdt die '75% regel' in...?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Peter1978 volgt zijn antwoorden/reacties niet, lijkt het. Jammer, ik ben ook benieuwd @Rabelais.